هیئت سرابی های مقیم مرکز (جوادیه)
همانا قیام من برای اصلاح امّت جدم بود و هدف مهم من امر به معروف و نهی از منکر است.امام حسین (ع)

مرتبه
تاریخ : سه شنبه 4 آذر 1393
آپلود عکس | آپلود | سایت آپلود عکس | اپلود عکس" alt="" />

ارسال توسط حیدر امیرپور

سرویس: فرهنگی ، تاریخ: ۰۵/آذر/۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴ ، شناسه خبر: ۵۶۴۱۵۳
حاج مسعود پور رادی
تکیه تسنیم -۳۱/حاج مسعود پوررادی در گفت‌وگو با تسنیم:

بر در خلق اگر حاتم طائیست مرو؛حلقه زن بر در مردی که درش حاتم 

*تسار مرتبط



ادامه مطلب
ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 5 آذر 1393
 روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

در یكی از محافل مذهبی تهران، تعداد معدودی از عزاداران با سبك جدیدی به سینه‌زنی پرداخته‌اند كه نه تنها هیچ شباهتی به سینه‌زنی ندارد بلكه نوعی رقص محسوب می‌شود!

در فیلمی كه از این محفل به شبكه‌های مجازی راه یافته، فضای مجلس سیاهپوش شده دیده می‌شود و شعارهای عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام نیز بر دیوارهای آن نصب گردیده و مداح جلسه اشعاری را با آهنگ خاصی می‌خواند كه عزاداران منطبق با آن آهنگ در داخل مجلس دایره‌وار به حركت در می‌آیند و به جای سینه زدن با بلند كردن یك پا و بردن دست‌ها به بالای سر و كوبیدن آنها به یكدیگر بدن خود را به حركت در می‌آورند و بعد از یك قدم جلو رفتن هر دو نفر از آنها رو به روی هم قرار می‌گیرند و دست‌های خود را درحالی كه تا جلوی شكم‌هایشان پائین می‌آورند بار دیگر آنها را به هم می‌كوبند. این حركت، در طول مدت باصطلاح عزاداری تكرار می‌شود و كسانی كه این حركت را انجام می‌دهند دایره‌وار در صحنه می‌چرخند.

به نظر می‌رسد نظارت بر عزاداری‌ها توسط دستگاه‌های ذی‌ربط به منظور جلوگیری از انحراف ضروری است.

ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 5 آذر 1393
چرا برخی ماه صفر را نحس می‌دانند؟

ما اصلا روایتی نداریم که به نحس بودن ماه یا روزی اذعان داشته باشد

«اصل نحس دانستن ماه صفر به واقعه‌ای تاریخی بازمی‌گردد». این را یک کارشناس علوم قرآنی در خصوص «چرایی نحس دانستن ماه صفر» بیان کرده است.
 
به گزارش جنوب نیوز، حجت الاسلام محمود اصغرنژاد در گفت‌وگو با «شبستان» پیرامون این واقعه تاریخی می‌گوید: چهار ماه از سال قمری، ماه حرام شمرده می‌شود که عبارتند از رجب، ذی‌القعده، ذی‌الحجه و محرم. عرب‌ها در این ماه‌ها جنگ و کشتار نمی‌کردند و میان آنها آتش بس برقرار بود. ماه رجب که فاصله‌ای کوتاه بود، هیچ اما این سه ماه دیگر که به صورت متوالی و پشت سر هم قرار دارند موجب می‌شد که بسیاری از کینه‌ها، عداوت‌ها و دشمنی‌های عرب در دل بماند و یکدیگر را به شروع ماه صفر که ماه‌های حرام تمام می‌شد، تهدید می‌کردند و با شروع این ماه، جنگ و خونریزی و بدبختی شروع می‌شد و از این‌روی عرب، ماه صفر را ماه نحس و بدبختی می‌دانست.
 
وی می‌افزاید: ما اصلا روایتی نداریم که به نحس بودن ماه یا روزی اذعان داشته باشد بلکه بالعکس از نحس شمردن ایام خدا نهی شده است.




ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : سه شنبه 4 آذر 1393
پرسش؛
برادران حضرت یوسف (ع) چه کسی را سجده کردند؟
سجده ی فرشتگان بر حضرت آدم ، سجده ی طاعت خدا و تحیت بر آدم بود.
به این مطلب امتیاز دهید
0 0

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یکی از سوالاتی که که در خصوص جریان حضرت یوسف (ع) مطرح است اینکه اگر سجده بر غیر خدا شرك است پس چرا در قرآن آمده که برادران یوسف به یوسف (ع) سجده کردند؟!

پاسخ :

ادامه مطلب
ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : سه شنبه 4 آذر 1393

  کسب درامد به شیوه ای نوین و کارآمد - امتحان کنید

  مترجم سخنگوی پاسارگاد - با زدن یک دکمه متن ها را ترجمه کنید

  کاملترین بانک پروژه دانشجویی -بیش از 30000 پروژه تفکیک شده

  معجزه  - با سالم ترین روش لاغری به سادگی 3 الی 7 کیلو لاغـرشوید


روش عجیب و غریب گدایی با حیوانات +عکس

 
سه شنبه ۴ آذر۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۳۸
روش عجیب و غریب گدایی با حیوانات +عکس,گدایی در شهر,روشهای گدایی و ...
تاریخ انقضاء: 1399/07/13کد مطلب: 5662 تعداد بازدید: 790


روش عجیب و غریب گدایی دخترک جوان با حیوانات +عکس




ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : سه شنبه 4 آذر 1393

مراسم تشییع غلامحسین مظلومی

یک شنبه 2 آذر 1393 ، ساعت 12:02 - کد: 58221

مراسم تشییع پیکر مرحوم غلامحسین مظلومی با حضور اهالی پیشکسوتان، اهالی فوتبال، مسئولان و هواداران برگزار شد.


مراسم تشییع پیکر مرحوم غلامحسین مظلومی صبح شنبه با حضور پیشکسوتان، ورزشکاران، برخی مسئولان و جمع کثیری از هواداران فوتبال در ورزشگاه شیرودی تهران برگزار شد تا پیکر وی با انتقال به بهشت زهرا در خانه ابدی آرام گیرد.
 
سردار احمدی مقدم، علی کفاشیان، مهدی محمدنبی، بهرام افشارزاده، جعفر کاشانی، حمید جاسمیان، علی پروین، امیر قلعه‌نویی، علی دایی، محمد مایلی‌کهن، حمید درخشان، احمدرضا عابدزاده، عادل فردوسی‌پور، علیرضا منصوریان، مهدی مناجاتی، جعفر کاشانی، صمد مرفاوی، نصرالله عبداللهی، حمید استیلی، فریدون معینی، مسعود معینی، حنیف عمران‌زاده، جاسم کرار، آرش برهانی، سجاد شهباززاده و ... از جمله حاضران در این مراسم بودند.
 
همچنین گروه زیادی از هواداران فوتبال در این مراسم حضور یافتند و به ابراز احساسات پرداختند. مرحوم غلامحسین مظلومی به خاطر بیماری سرطان درگذشت. عکس های عرفان خوشخو عکاس ایسنا، مقداد مددی عکاس تسنیم، محمدرضا عباسی عکاس مهر، محسن عطایی عکاس فارس و محسن نوبری عکاس ایسکا از این مراسم را در زیر می بینید.
 
(تصاویر) مراسم تشییع غلامحسین مظلومی


ادامه مطلب
ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : سه شنبه 4 آذر 1393

قیامت خواهد آمد!

در ۲ - آبان - ۱۳۹۳ دیدگاهی یافت نشد

f5a81b54b8a94b30f20968100574432a

نویسنده: فرزان خاموشی

قیامت نزدیک است، نزدیک تر ازچشم به ابرو! … خیلی نزدیک… باور کنیم.

هیچ باورمان می شود که شاید تا چند لحظه دیگر زنده نباشیم؟ چیزی که برای عده ای حتمی است، خود ما هم افرادی را دیده ام که اندکی پیش زنده و اندکی بعد جان باخته اند. همه ی این ها برای باور ماست، چه بسا فردا ما هم «مرده ای» باشیم که بر صحنه ی یقین دیگران حک شویم! تازه آن وقت به خود بیاییم و فریاد بزنیم: خدایا! مرا به دنیا بازگردان، تا انسان صالح و مفیدی باشم!

و جواب بشنویم: هرگز!



ادامه مطلب
ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : سه شنبه 4 آذر 1393
آپلود عکس | آپلود | سایت آپلود عکس | اپلود عکس" alt="" />

ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : سه شنبه 4 آذر 1393
آپلود عکس | آپلود | سایت آپلود عکس | اپلود عکس" alt="" />

ارسال توسط حیدر امیرپور

جزئیات حادثه اسیدپاشی امروز تهران[8 دقیقه پیش]

 
 
کد خبر: 417491
تاریخ مخابره : ۰۳/۰۹/۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰
پرسش ؛
آیا نحس بودن ماه صفر حقیقت دارد یا خرافه ای بیش نیست؟
چهار ماه از سال قمری، ماه حرام شمرده می شود که عبارت اند از ماه رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم. عرب در این ماه ها جنگ و کشتار نمی کردند.
به این مطلب امتیاز دهید
1 0

 

به گزارش سرویس دینی جام نیوز،یکی از سوالات مطرح در خصوص ماه صفراینکه ، اصل نحس دانستن ماه صفر چیست در حالی که اصل نحس دانستن ماه صفر به واقعه ای تاریخی باز می گردد که عرب می خواست در این ماه تمام کینه توزی خود در آن 90 روز تحمل را به بار بنشاند و بدی های یکدیگر را تلافی کنند و این به اخلاق جاهلی باز می گردد.

خبرگزاری شبستان: «ما اصلا روایتی نداریم که به نحس بودن ماه یا روزی اذعان داشته باشد بلکه بالعکس از نحس شمردن ایام خدا نهی شده است. در این خصوص از پیامبر اعظم (ص) نقل شده است: " لا تُعادوُا الأَیّامَ فَتُعادیکُمْ؛ با روزها دشمنی نکنید که آنها با شما دشمنی خواهند کرد" (نور الثقلین، جلد 5، ص 327) بنابراین، متهم کردن ایام به نحوست با سیره اهل بیت (ع) در تضاد است و بد بودن و نحوست ایام به اعمال انسان ها باز می گردد. ضمن آن که در روایات وارد شده است هر روزی که بنده در آن گناه و نافرمانی خدا را نکند، آن روز عید است.» این جملات بخشی از سخنان حجت الاسلام محمود اصغرنژاد، کارشناس علوم قرآنی در خصوص چرایی نحوست ماه صفر است.

 

آیا نحس بودن ماه صفر حقیقت دارد یا خرافه ای بیش نیست؟

ما دو مطلب را با هم ممزوج و آمیخته می کنیم؛ نخست ماه محرم که ماه عزادار بودن است و دوم ماه صفر که آن را نحس می شماریم. شروع این عزاداری و اختلاط مطلب به قضیه ورود به کربلا و ختم آن با رحلت پیامبر (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) است. بنابراین، اغلب مردم این دو ماه را ماه عزا و نحوست می شمارند و از برگزاری مجالس شادی در این دو ماه بر حذرند و رعایت مسائلی را می کنند. در ماه محرم که شدت عزاداری به همان 10 روز نخست باز می گردد و صحبتی در خصوص آن نیست اما در این عزاداری به نوعی تا ماه صفر ادامه دارند و غالب مردم آن را نحس می دانند. اما باید دانست این مطلب (نحس شمردن ماه صفر) منشا تاریخی دارد نه دینی.

 

این منشا تاریخی چیست؟

چهار ماه از سال قمری، ماه حرام شمرده می شود که عبارت اند از ماه رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم. عرب در این ماه ها جنگ و کشتار نمی کردند و میان آنها آتش بس برقرار بود. ماه رجب که ماه فاصله ای کوتاه بود و هیچ؛ اما این سه ماه دیگر که به صورت متوالی و پشت سر هم قرار دارند موجب می شد بسیاری از کینه ها، عداوت ها و دشمنی های عرب در دل بماند و یکدیگر را به شروع ماه صفر که ماه های حرام تمام می شد، تهدید می کردند و با شروع این ماه، جنگ و خونریزی و بدبختی شروع می شد و از این روی عرب، ماه صفر را ماه نحس و بدبختی می دانست. واژه صفر هم از صفراء به معنای زردی (و سرخی) که در لغت رنگ خون است گرفته شده و همه این ماه برای عرب رنگ خون داشت. بنابراین، اصل نحس دانستن ماه صفر به واقعه ای تاریخی باز می گردد که عرب می خواست در این ماه تمام آن کینه توزی خود را در آن 90 روز تحمل، به بار بنشانند و بدی های یکدیگر را تلافی کنند و این به اخلاق جاهلی باز می گردد. لذا اصل نحس بودنی در کار نیست.

 

بنابراین در سیره اهل بیت (ع) این نحوست جایگاهی نداشته است یا آنها نیز به نحس بودن ماه صفر اعتقاد داشتند؟

ما اصلا روایتی نداریم که به نحس بودن ماه یا روزی اذعان داشته باشد بلکه بالعکس از نحس شمردن ایام خدا نهی شده است. در این خصوص از پیامبر اعظم (ص) نقل شده است: " لا تُعادوُا الأَیّامَ فَتُعادیکُمْ؛ با روزها دشمنی نکنید که آنها با شما دشمنی خواهند کرد" (نور الثقلین، جلد 5، ص 327) بنابراین، متهم کردن ایام به نحوست با سیره اهل بیت (ع) در تضاد است و بد بودن و نحوست ایام به اعمال انسان ها باز می گردد. ضمن آن که در روایات وارد شده است هر روزی که بنده در آن گناه و نافرمانی خدا را نکند، آن روز عید است.

 

اما آیه قرآن داریم که به روزهای نحس اشاره می کند و اگر در دین اسلام این نحس بودن ایام معنا ندارد چرا در آیه 16 سوره فصلت "فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا صَرْصَرًا فِی أَیَّامٍ نَّحِسَاتٍ لِّنُذِیقَهُمْ عَذَابَ الْخِزْیِ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَخْزَى وَهُمْ لَا یُنصَرُونَ" و البته آیات دیگری از جمله در سوره قمر، کلمه ایام نحسات بیان شده است؟

این آیه اشاره می کند به روز عذابی که بر قوم عاد گذشت. در این هفت شب و هشت روزی که عذاب بر قوم عاد نازل شد، این ایام به دلیل آن عذاب نازل شده نحس شمرده شد که به نتیجه اعمال و رفتار آنها باز می گردد نه خود روزها. یعنی انسان ها با اعمال خود موجب می شوند آن روزی که معصیت کرده و آن روزی که عذاب بر آنها فرود می آید، نحس شود.

 

بر فرض پذیرفتن نحوست ایامی خاص، چطور می توان این نحوست را برطرف کرد؟

بهترین راه دعا، پرداخت صدقه و مراقبت در اعمال است. اما باز هم تاکید می کنم ماه صفر و هیچ ماه و روز خدا نحس نیست و نحس بودن صفر میان امت ها به دلیل همان واقعه تاریخی یاد شده مشهور است که ربطی به دین ندارد.


شبستان



ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : دوشنبه 3 آذر 1393
الاثنین ١ صفر ١٤٣٦
دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳
Monday, 24 November 2014
ار
کد خبر: 417343
تاریخ مخابره : ۰۳/۰۹/۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵
کلام عالم آل محمد(ع)؛
سه گروهی که دعایشان مستجاب نمی شود
آگاه باشید كه در نزدم چیزى وجود دارد كه به او (سائل چهارم ) كمك كنم ، ولى مى ترسم مانند یكى از سه شخص شویم كه دعاى آنها به استجابت نمى رسد.
به این مطلب امتیاز دهید
5 0

 

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، ولید بن صبیح مى گوید: بین راه مكه و مدینه ، همراه امام صادق (ع) بودم ، سائلى آمد و درخواست كمك كرد، امام صادق (ع ) دستور داد به او چیزى دادند، چیزى نگذشت سائل دیگرى آمد و درخواست كمك كرد، باز آن حضرت ، دستور داد چیزى به او دادند، بعد از ساعتى ، باز سائلى آمد و تقاضاى كمك كرد، آن حضرت ، دستور داد به او نیز چیزى دادند.


تا اینكه سائل چهارم آمد و تقاضاى كمك كرد، امام صادق (ع ) درباره او دستور كمك نداد، فقط دعا كرد و فرمود:((خدا سیرت كند)).


سپس امام صادق (ع ) به ما رو كرد و فرمود: ((آگاه باشید كه در نزدم چیزى وجود دارد كه به او (سائل چهارم ) كمك كنم ، ولى مى ترسم مانند یكى از سه شخص شویم كه دعاى آنها به استجابت نمى رسد، آن سه شخص ‍ عبارتند از:


1- شخصى كه خداوند مالى به او بدهد، و او آن را در مورد ناشایسته اش ‍ مصرف كند، سپس بگوید:((خدایا به من بده ))، دعایش مستجاب نگردد.


2- مردى كه درباره همسرش دعا كند كه : ((خدایا مرا از او راحت كن ))، با اینكه خداوند اختیار (طلاق ) او را بدست آن مرد داده است ، چنین فردى نیز دعایش مستجاب نمى شود.


3- مردى كه در مورد همسایه اش نفرین مى كند( و مى گوید: ((خدایا این همسایه ام را نابود كن )) )با اینكه راه خلاصى براى او وجود دارد، و آن اینكه خانه خود را بفروشد و بجاى دیگر برود، چنین كسى نیز دعایش به استجابت نمى رسد.


(و من سائل چهارم كمك نكردم ، تا مبادا مثل اولى (مصرف كننده مال در غیر مورد شایسته اش ) شوم و دعایم به استجابت نرسد).

 

 



ارسال توسط حیدر امیرپور
نظر حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی،دوزدوزانی تبریزی، گرامی قمی، علوی گرگانی و مظاهری را در این باره می خوانید:
 

به گزارش لنگرنیوز، یکی از پرسش های کارمندان ، اداء نماز اول وقت و شرکت در مساجد و نمازخانه های محل کار و یا پاسخگویی به مراجعین ادارات و تاخیر در خواندن نماز است.

این مطلب، از حضور 8 نفر از مراجع عظام تقلید پرسیده شده که نظرات ایشان را ملاحظه می فرمایید:

آیت الله خامنه ای:
با توجه به اهمیت خاص نمازهاى یومیه و تأکید زیادى که بر اقامه نماز در اول وقت شده است و با توجه به فضیلت نماز جماعت، مناسب است کارمندان روشى را اتخاذ کنند که بتوانند در خلال ساعات کار ادارى نماز واجب را به طور جماعت در اول وقت و در کمترین زمان بخوانند، ولى باید به‌گونه‌‏اى مقدمات این کار را فراهم کنند که نماز جماعت در اول وقت بهانه و وسیله‌‏اى براى به تأخیرانداختن کارهاى مراجعه‌کنندگان نشود.

آیت الله سیستانی:
اگر به موجب قرارداد کارمندی ملزم به ترک چنین کارهایی در وقت اداری نباشید اشکال ندارد.

آیت الله مکارم شیراری:
با توجه به این که اقامه نماز وقت چندانی نمی خواهد در صورتی که فقط به انجام نماز قناعت می کنید، اشکالی ندارد.

آیت الله مظاهری :
شرکت در نماز جماعت و اقامۀ نماز اوّل وقت بسیار فضیلت دارد و ترک محلّ کار به این اندازه جایز است؛ امّا باید بیش از وقت نماز، ارباب رجوع را معطّل نگذارند.

آیت الله دوزدوزانی تبریزی:
مسلمان مامور است که نماز را در اول وقت بخواند و در بعضی از موارد باید اهم و مهم را مراعات کرد.

آیت الله گرامی قمی:
اگر مراجعین هستند و معطل هستند کار آنها مقدم است.

آیت الله نوری همدانی:
نماز اول وقت اولی است.

آیت الله علوی گرگانی:
چنانچه قانون کلی اداره آن باشد که موقع نماز کار تعطیل شود و نماز خوانده شود و یا ارباب رجوع در این ساعات بسیار کم باشد نماز مقدم است اما اگر قانونی توسط مدیر اداره گذاشته نشود و یا تعطیل بودن کار در این ساعت به اطلاع عموم ارباب رجوع نرسیده باشد باید به کار ارباب رجوع رسیدگی شود و سپس نماز خوانده شود.

Print Friendly





رتبه‌دهی


ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : دوشنبه 3 آذر 1393
من خانه ی تنهایی ام، انیسی با خود بیاورید؛ من جایگاه مارهای سمی ام، پادزهری بیاورید؛ من منزل تاریکی ام، چراغی تهیه کنید.
رسول خدا(ص) فرمودند:

« قبر پنج پیام می دهد: من خانه ی تنهایی ام، انیسی با خود بیاورید؛ من جایگاه مارهای سمی ام، پادزهری بیاورید؛ من منزل تاریکی ام، چراغی تهیه کنید؛ من خانه ی خاکی ام فرشی همراه بیاورید؛ من سرای فقرم، گنجی بیاورید.» ۱

از امام صادق(ع) روایت است:
« همه ی قبر ها هر روز سه مرتبه این گونه سخن می گویند: من خانه ی خاکی ام، من خانه ی بلایم، من خانه ی کرمم؛ و هنگامی که بنده ی مومنی داخل قبر می شود قبر به او می گوید: خوش آمدی. قدمت مبارک. به خدا قسم هنگامی که تو بر پشت من راه می رفتی و زنده بودی، تو را دوست داشتم. پس چگونه اکنون که داخل من شدی خشنو نباشم... .»۲

پی نوشت: ۱- المواعظ العددیه،ص۱۵۵.
۲- کافی، ج۳،ص۲۴۱.
۳- آیه های زندگی ۵(برای بیداری)،۹۸.
منبع: افکار


ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : دوشنبه 3 آذر 1393

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۰
اگر در انسان نبود، غیر از زوال، از بسیاری از کمالات و ترقیات باز می ماند.
فواید قوه غضبیه در انسان!
سرویس مذهبی افکارنیوز- بدان که قوه ی غضبیه یکی از نعمت های بزرگ الهی و مایه ی آبادانی دنیا و آخرت و بقای شخص و نوع انسان است و در تشکیل مدینه ی فاضله و نظام جامعه مدخلیت عظیم دارد.

اگر این رو در حیوان نبود، در برابر نا ملایمات طبیعت از خود دفاع نمی کرد و دستخوش زوال می شدو اگر در انسان نبود، غیر از زوال، از بسیاری از کمالات و ترقیات باز می ماند. حد تفریط این نیرو از نقایص شمرده شده و کسی که کمبود غضب دارد دچار ترس، ضعف ، سستی ، طمع، بی صبری، راحت طلبی، خمودی،ظلم پذیری، رضا به رذایل و رسوایی ها،بی غیرتی و بی همتی می شود. خداوند در صفت مومنین می فرماید:
« اشداء علی الکفار رحماء بینهم»
انجام امر به معروف و نهی از منکر و اجرای حدود و تعزیرات و سایر برنامه های دینی و عقلی جز در سایه ی قوه غضب صورت نگیرد.

پی نوشت: بر کرانه ی شرح چهل حدیث،ص۷۸.
کد مطلب: 277694


ارسال توسط حیدر امیرپور
(تعداد کل صفحات:83)      [1]   [2]   [3]   [4]   [5]   [6]   [7]   [...]  

آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin