مسجد-وهیئت سرابی های مقیم مرکز (جوادیه)
همانا قیام من برای اصلاح امّت جدم بود و هدف مهم من امر به معروف و نهی از منکر است.امام حسین (ع)

مرتبه
تاریخ : شنبه 28 بهمن 1396


ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : دوشنبه 30 بهمن 1396


ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : دوشنبه 30 بهمن 1396

رسول خدا صلی الله علیه و آله در حدیث شریفی چهار نشانه شخص خیرخواه را بیان فرموده‌اند.

به گزارش افکار نیوز ، آخرین پیامبر خدا  حضرت محمد صلى‌ الله ‌علیه و ‌آله و سلّم فرمودند:

نشانه شخص خـیـرخواه چهار چیز است:

- به حقّ قضاوت مى‌‌کند

- از خود به دیگران حقّ مى‌‌دهد

- براى مردم همان مى‌‌پسندد که براى خود مى‌‌پسندد 

- به (حقّ) هیچ کس درازدستى نمى‌‌کند

متن حدیث:

رسولُ اللّه صلى‌ الله ‌علیه و ‌آله و سلّم :

أمّا علامَةُ النّاصِحِ فأربَعةٌ : یَقضی بالحَقِّ ، ویُعطی الحَقَّ مِن نَفسِهِ ، ویَرضى للنّاسِ ما یَرضاهُ لنَفسِهِ ، ولا یَعتدی على أحَدٍ .

«تحف العقول،ص 20 -منتخب میزان الحکمه،ص 556»

 



ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : دوشنبه 30 بهمن 1396


ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : یکشنبه 29 بهمن 1396


ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : یکشنبه 29 بهمن 1396


ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : یکشنبه 29 بهمن 1396


ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : یکشنبه 29 بهمن 1396
خبر: ۷۱۶۳۹۵ ۰ A

حدیثی از امام صـادق (علیه السلام) در متن خبر آمده است.

 به گزارش افکار نیوز ؛ امام صـادق (علیه السلام) فرمودند :

 شیطان گفته همه مــردم در قبضه حڪومت من هستند جز پنج ڪس :

1) ڪسی ڪه با نیت صحیح در هر ڪاری بر خدا توڪل ڪند.

2) آنڪه شبانه روز به هنگام ثواب و خطا بسیار یاد خــدا باشد.

3)  ڪسی ڪه هرچه برای خود می پسندد برای دیگران هم بپسندد.

4)  آنڪه به هنگام مصیبت صبر ڪند.

5)  ڪسی ڪه به قسمت الهی راضی باشد و غم روزی نخورد.  

 

نصایح صفحه ۲۲۵

 



ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : یکشنبه 29 بهمن 1396
شناسه خبر: ۷۱۶۳۸۹ ۰ A

نماز با حرکات موزون و قیام و قعود و رکوع و سجود منظمی توأم است که قابل مقایسه با یک نرمش سبک روزانه مشابه آنچه که در درمان های غیر دارویی فشار خون توصیه می شود، می باشد.

افزایش فشار خونبه گزارش افکارنیوز، یکی از شایع ترین دلایل مراجعه به پزشک در سرتاسر دنیاست. به علت عوارض خطرناک و متعددی که این بیماری برای بسیاری از اعضای بدن از جمله قلب، مغز، کلیه و چشم و .. دارد، سعی و اهتمام فراوانی در دانش پزشکی برای پیشگیری و کنترل این بیماری وجود دارد.

اندازه گیری فشار خون

در تمامی منابع معتبر علمی، برای پیشگیری از ابتلا به افزایش فشار خون و همچنین کنترل تعداد زیادی از بیماران که افزایش فشار خونی در حد خفیف یا متوسط دارند، رعایت برخی اصول و استفاده از درمان های غیر دارویی توصیه می شود. درمان های غیر دارویی ضمن آن که هزینه چندانی را بر بیمار تحمیل نمی کنند، در پایین آوردن فشار خون و ممانعت از بروز و پیشرفت آن مؤثرند.

چهار درمان اولیه و بسیار مهم غیر دارویی که در منابع جدید علمی برای کنترل فشار خون مورد توجه قرار می گیرند ، عبارتند از:

1- کاهش اضطراب و استرس

2-کاهش یا عدم مصرف الکل

3- کم کردن وزن

4- انجام ورزش های سبک به طور منظم در شبانه روز 

اما با توجه به نقش بسیار مهمی که نمازهای واجب یومیه، در ایمن کردن انسان در مقابل استرس ها و مشکلات گوناگون زندگی ایفا می کنند( از جمله تأثیر نماز بر اضطراب که در قسمت های بعدی مورد توجه قرار خواهد گرفت ) و نیز با توجه به الزامی که نماز به شخص نمازگزار مبنی بر عدم مصرف مشروبات الکلی می دهد، می توان این امر را قدم مؤثری در پیشگیری و کنترل فشار خون تلقی کرد.

از طرفی نماز با حرکات موزون و قیام و قعود و رکوع و سجود منظمی توأم است که قابل مقایسه با یک نرمش سبک روزانه مشابه آنچه که در درمان های غیر دارویی فشار خون توصیه می شود، می باشد. همچنین اگر به یاد آوریم که مسلمان نمازگزار، رو به قبله مکتبی نماز می خواند که خدای آن مکتب از پُرخوری و شکم پارگی بیزار است و مثلاً "عالمان فربه و چاق را دشمن می انگارد " متوجه خواهیم شد که هر چهار درمان غیر دارویی مذکور، برای کنترل و پیشگیری افزایش فشار خون، در ورای احکام نورانی نماز نهفته است.



ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : شنبه 28 بهمن 1396


ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : شنبه 28 بهمن 1396


ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : شنبه 28 بهمن 1396


ارسال توسط حیدر امیرپور
امام علی سلام الله علیه
إنَّ حَقیقَةَ السَّعادَةِ أن یُختَمَ لِلْمَرءِ عَمَلُهُ بِالسَّعادَةِ و إنَّ حَقیقَةَ الشَّقاءِ أن یُختَمَ لِلْمَرءِ عَمَلُهُ بِالشَّقاءِ؛
براستى كه حقیقت خوشبختى آن است كه پایان كار انسان خوشبختى باشد و حقیقت بدبختى آن است كه كار انسان به بدبختى خاتمه یابد.
معانى الأخبار، ص 345، ح 1؛ میزان الحكمه، ج 5، ص 303.
پاسخگویی آنلاین






صفحه اصلی  » تفسیر » نظام اجتماعی-سیاسی در قرآن

از دیدگاه قرآن، ویژگی های داوران تحكیم در نزاع خانوادگی چیست؟

سوره نساء/ آیه 35: «وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَیْنِهِمَا فَابْعَثُوا حَكَمًا مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَمًا مِنْ أَهْلِهَا إِنْ یُرِیدَا إِصْلَاحًا یُوَفِّقِ اللَّهُ بَیْنَهُمَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِیمًا خَبِیرًا»

 

با توجّه به این‌كه داور نقش اصلاح‌گرى را انجام مى‌دهد شایسته است افزون بر شرایط عامّه تكلیف - یعنى بلوغ، عقل، حرّیت و اسلام- ویژگى‌هاى ذیل را نیز داشته باشد:

1. خویشاوند بودن:

قرآن در اختلاف‌هاى خانوادگى سفارش مى‌كند كه داوران از میان خانواده زن و مرد برگزیده شوند.(نساء35) آنان امتیازهایى دارند كه دیگران فاقد آن هستند. خانواده كانون احساسات است و خویشاوند بهتر مى‌تواند بر احساسات تأثیر بگذارد. از طرفى، اسرار خانواده پوشیده مى‌ماند. دل‌سوزى خویشاوند، بیش‌تر از بیگانه است؛ افزون بر این، زوجین‌ اسرار خود را در حضور خویشاوند بهتر از بیگانه آشكار مى‌كنند. به نظر برخى، خویشاوند بودن در داور شرط نیست و ذكر «اهل» درآیه براى افضلیّت  است.

2. رعایت تقواى الهى:

«إِنَّما المُؤمِنونَ إخوَةٌ فَأَصلِحوا بَینَ أَخوَیكُم وَ‌اتَّقُوا‌اللَّه»؛ مؤمنان برادر یك‌دیگرند؛ پس دو‌برادر خود را آشتى دهید و تقواى الهى پیشه كنید.(حجرات/49) از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نیز روایت شده كه فرمود: آشتى بین مسلمانان روا است؛ مادامى كه حلالى‌ را حرام و حرامى را حلال‌ نكند.

3.‌عدالت‌جویى:

معناى حكمیّت، نگاه عادلانه است و داور نیز مانند قاضى باید به دو طرف درگیرى به طور مساوى بنگرد تا بتواند بین آن‌ها آشتى برقرار كند. قرآن مى‌گوید: «فأَصلِحوا بَینَهُما بِالعَدل = میان آن‌ها [‌=‌دو‌گروه متخاصم]به عدالت* صلح برقرار سازید» (حجرات/49، 9) و اصلاح بالعدل، فقط به زمین گذاشتن سلاح و فرونشاندن اختلاف نیست؛ بلكه با اجراى عدالت و تأمین حقوق متخاصمان حاصل مى‌شود؛ بدین معنا كه اگر از متخاصمان،حقّى پایمال شده یا خونى ریخته شده است كه منشأ درگیرى بوده، باید جبران شود وگرنه اصلاح «بالعدل» نخواهد بود.

4.خیرخواهى و رازدارى:

داوران تَحكیم باید اراده اصلاح داشته باشند؛ زیرا اگر نیّت آن‌ها خیر باشد و دل‌سوزانه وارد میدان شوند، خداوند نیز میانجى‌گرى آن‌ها را مبارك و بین متخاصمان، الفت برقرار مى‌كند. رمز تأكید قرآن بر گزینش داور از میان خویشاوندان، این است كه آن‌ها دل‌سوزتر و بر حفظ اسرار خانواده جدّى‌ترند. برخى گفته‌اند: حكمین باید بر حفظ آبروى خانواده حریص و درباره كودكان خردسال دل‌سوز باشند.

5‌. انگیزه الهى:

مصلح اگر براى طلب خشنودى خدااین كارراانجام دهد، از پاداش عظیم الهى بهره‌مند خواهد شد.(نساء/4) از این آیه به دست مى‌آید كه نیّت مصلح‌ دراصلاح میان مردم باید كسب رضاى الهى باشد، نه اغراض مادّى و دنیایى؛ در نتیجه، متخاصمان نیز هنگامى كه صدق نیّت او را ببینند، سخن‌ او را مى‌پذیرند و اصلاح برقرار خواهد شد.


منبع:

دائرة المعارف قرآن كریم ج1 ص271و272
 



ارسال توسط حیدر امیرپور
۶۲۱۷ ۰ A

آیا صحبت یا شوخی با نامحرم به شکل صوتی، تصویری یا نوشتاری و نیز فالو یا لایک کردن جنس مخالف در فضای مجازی حرام است؟

به گزارش افکار نیوز ؛ سوال : آیا صحبت یا شوخی با نامحرم به شکل صوتی، تصویری یا نوشتاری و نیز فالو یا لایک کردن جنس مخالف در فضای مجازی حرام است؟

جواب : به طور کلی ارتباط با نامحرم که مستلزم مفسده بوده و یا خوف وقوع در حرام در میان باشد، جایز نیست.

منبع : استفتائات مقام معظم رهبری



ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 25 بهمن 1396


ارسال توسط حیدر امیرپور
(تعداد کل صفحات:359)      [1]   [2]   [3]   [4]   [5]   [6]   [7]   [...]  

آرشیو مطالب
صفحات جانبی
امکانات جانبی
blogskin

قالب وبلاگ