مسجد-وهیئت سرابی های مقیم مرکز (جوادیه)
همانا قیام من برای اصلاح امّت جدم بود و هدف مهم من امر به معروف و نهی از منکر است.امام حسین (ع)
نویسندگان
[http://www.aparat.com/v/IBDJx]



[ جمعه 29 بهمن 1395 ] [ 04:37 ب.ظ ] [ حیدر امیرپور ] [ نظرات ]
فردی به امام خبر داد شریح بن حارث قاضی امام خانه ای به 80 دینار خریده است.
امام علی(ع) در نامه 3 کتاب شریف نهج البلاغه که مربوط به سخنان ایشان با قاضی خود،شریح بن حارث است می فرماید:به من خبر داده اند که خانه ای به 80 دینار خریده ای و سندی برای آن نوشته ای و گواهانی،آن را امضا کرده اند.

شریح در پاسخ امام گفت:آری ای امیرمومنان.در همین هنگام امام نگاه خشم آلودی به شریح کرد و فرمود:ای شریح،به زودی کسی به سراغت می آید که به نوشته ات نگاه نمی کند و از گواهانت نمی پرسد تا تو را از آن خانه بیرون کرده و تنها به قبر بسپارد.ای شریح اندیشه کن که آن خانه را با مال دیگران یا با پول حرام نخریده باشی که آنگاه خانه دنیا و آخرت را از دست داده ای.اما اگر هنگام خرید خانه نزد من آمده بودی برای تو سندی می نوشتم که دیگر برای خرید آن به درهمی بیشتر رغبت نمی کردی.آن سند را چنین می نوشتم:این خانه ای است که بنده ای خوار آن را از مرده ای آماده کوچ خریده، خانه ای از سرای غرور که در محله نابودشوندگان و کوچه هلاک شدگان قرار دارد.این خانه به چهار جهت منتها می گردد.یک سوی آن به آفت ها و بلاها، سوی دوم آن به مصیبت ها،سوی سوم به هوا و هوس های سست کننده و سوی چهارم آن به شیطان گمراه کننده ختم می شود و در خانه به روی شیطان گشوده است.

سپس امام در ادامه می فرماید:این خانه را فریب خورده ای آزمند از کسی که خود به زودی از جهان رخت می بندد به مبلغی  که او را از عزت و قناعت خارج و به خواری و دنیاپرستی کشانده خریداری کرده است.هرگونه نقصی در این معامله باشد برعهده پروردگاری است که اجساد پادشاهان را پوسانده و جان جباران را گرفته و سلطنت فرعون ها چون کسری و قیصر حمیر را نابود کرده است.

امام نخستین شیعیان که در عمر شریفش به اندازه سر سوزنی حقی را ناحق نکرد، در مورد عبرت گرفتن از گذشتگان می فرماید:آنان که مال فراوان گرد آورده،بر آن افزودند و آنان که قصرها ساخته و محکم کاری کردند،طلا کاری کرده و زینت دادند،فراوان اندوختند و نگهداری کردند و به گمان خود برای فرزندان خود باقی گذاشتند.همگی آنان به پای حسابرسی الهی و جایگاه پاداش و کیفر رانده می شوند؛آنگاه که فرمان نهایی و قضاوت صادر شود؛پس تبهکاران زیان خواند دید.به این واقعیت ها عقل گواهی می دهد،هرگاه که از اسارت هوای نفس نجات یافته و از دنیا پرستی به سلامت بگذرد.




[ چهارشنبه 4 اسفند 1395 ] [ 09:40 ق.ظ ] [ حیدر امیرپور ] [ نظرات ]
حداقل یک آیه در روز/ 2 اسفند 95/
از امام صادق ع روایت شده است: کسی که در قرائت نماز واجبش، [سوره] «لا اقسم بهذا البلد» را بخواند در دنیا چنین شناخته خواهد شد که از صالحان است؛ و در آخرت چنین شناخته خواهد شد که نزد خداوند جایگاهی دارد؛ و در روز قیامت از رفقای پیامبران و شهدا و صالحان خواهد بود ...
و خداوند مانع به نتیجه رسیدن اعمال کافران شدگروه دین و اندیشه: حجت الاسلام دکتر سوزنچی از اساتید دانشگاه، هر روز یک آیه قرآن را با ترجمه و چند حدیث تفسیری و چند نکته در تدبر آن آیه منتشر می کند. بولتن نیوز نیز در راستای ترویج چنین اقدامات ارزشی این سلسله مطالب را به صورت روزانه منتشر می کند.

به گزارش خبرنگار بولتن نیوز، در مطلب روز 2 اسفند به آیه 24 سوره حج پرداخته شده و در آن آمده است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏؛ لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ    
ادامه مطلب

[ چهارشنبه 4 اسفند 1395 ] [ 09:38 ق.ظ ] [ حیدر امیرپور ] [ نظرات ]

«لا إِکراهَ فِی الدّین» منحصر در اعتقادات نیست

دریافت خبر : چهار‌شنبه 04 اسفند 1395 ساعت 9:29

گروه حوزه های علمیه: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) و رئیس انجمن قرآن پژوهی حوزه تاکید کرد: لا اکراه در آیه شریفه «لا إِکراهَ فِی الدّین» منحصر در اعتقادات نیست و احکام عملی را نیز شامل می شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)حجت الاسلام والمسلمین محمد فاکرمیبدی، قرآن پژوه و عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) دیشب سوم اسفند در کرسی ترویجی بررسی آیه «لا إِکراهَ فِی الدّین»گفت: در بحث تفسیر سه مقوله قابل بیان است؛ مباحث پیشاتفسیری، تفسیر آیه و مباحث پساتفسیری که در تفسیر اثری مرحوم آیت الله معرفت تقریبا هر سه مقوله وجود دارد و ایشان در پاسخ برخی شبهات به عنوان مباحث پساتفسیری پرداخته است.
وی با اشاره به آیه «لا إِکراهَ فِی الدّین» با بیان اینکه این آیه نیز در تفسیر آیت الله معرفت مورد بررسی جامعی قرار گرفته است تصریح کرد: شاید به نوعی آیت الله معرفت در تفسیر این آیه عدول از تفسیر اثری کرده است و در حدود 40 صفحه در مورد این آیه قلم زده اند در حالی که تفسیر اثری اقتضاء می کند که به روایات پرداخته شود ولی ایشان منهج تفسیر جامع اجتهادی را برگزیده اند که البته من انتقادی بر آن ندارم و آن را نکته مثبت در کار ایشان به عنوان یکی از شاگردانشان می دانم.
فاکرمیبدی بیان کرد: به لحاظ ادبی می پذیریم «لا» در این آیه، لای نفی جنس است و مفاد آن از عدم تحقق خبر، خبر می دهد که به لحاظ ادبی این مسئله متفق علیه در میان بسیاری از مفسران است. 
رئیس انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه با اشاره به تعبیر قرآن کریم در آیه 97 سوره مبارکه آل عمران« وَمَنْ دَخَلَهُ کَانَ آمِنًا» گفت: در این آیه بیان شده که هر کسی وارد حریم و حرم کعبه شود در امنیت است؛ در اینجا اگر مراد الهی را اخبار در نظر بگیریم کذب خواهد شد زیرا همواره جباران و زورگویانی بوده اند که امنیت مسجدالحرام و کعبه را به خطر انداخته اند بنابراین نوع عبارت اقتضاء انشایی دارد ...




[ چهارشنبه 4 اسفند 1395 ] [ 09:37 ق.ظ ] [ حیدر امیرپور ] [ نظرات ]



[ سه شنبه 3 اسفند 1395 ] [ 09:38 ق.ظ ] [ حیدر امیرپور ] [ نظرات ]

خمس و زکات دادن چرا در اسلام ضرورت دارد؟

خمس و زکات دادن چرا در اسلام خمس و زکات دادن اهمیت دارد ؟ ابعاد مختلف مبانی عقلی و عقلایی خمس و زکات و چگونگی و کیفیت خود این احکام را طرح می کنیم. چرا در اسلام از مردم پول هایی به اسم خمس و زکات گرفته می شود؟ در این گزارش ابعاد مختلف مبانی […]

خمس و زکات دادن

چرا در اسلام خمس و زکات دادن اهمیت دارد ؟

ابعاد مختلف مبانی عقلی و عقلایی خمس و زکات و چگونگی و کیفیت خود این احکام را طرح می کنیم.

چرا در اسلام از مردم پول هایی به اسم خمس و زکات گرفته می شود؟

در این گزارش ابعاد مختلف مبانی عقلی و عقلایی خمس و زکات و چگونگی و کیفیت خود این احکام را طرح می کنیم.

مبانی عقلی و عقلایی

راجع به مبانی عقلی و عقلایی، باید توجه کنیم که بشر به ضرورت هایی در اجتماع زندگی می کند
و ماهیت زندگی اجتماعی، الزاماتی را با خود به همراه خواهد آورد. که لزوم وجود حکومت،
مخارج آن، تفاوت های شهروندان در توانایی ها برای رفع نیازشان و … از آن جمله اند.
که با توجه به همین مبانی، اخذ مالیات در همه جا معقول و منطقی دانسته می شود.

مبانی شرعی و دینی

از نظر شرعی و دینی نیز، علاوه بر نکته قبل که به حکومت مربوط بود و در دین حکومت در اصل امری الهی است
و خدا باید ضوابط و حدود آن را تعیین کند، با این مساله هم مواجهیم که مالک اصلی خدای متعال است
و حتی خودمان نیز بنده او و در ملکیت او هستیم،
بنابراین باید مال و اموال مان را مطابق دستور او بپردازیم. که با توجه به آیات صریح قرآن خمس و زکات واجب می شوند.

وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساكینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ
إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ عَبْدِنا یَوْمَ الْفُرْقانِ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ (۴۱ انفال)
و بدانید آنچه را كه سود مى‏برید براى خدا است پنج یك آن و براى رسول و خویشاوند او و یتیمان و مسكینان و در راه ماندگان،
اگر به خدا و آنچه را كه در روز فرقان روزى كه دو گروه یكدیگر را ملاقات كردند
بر بنده‏مان نازل كردیم ایمان آورده ‏اید، و خداوند بر هر چیز توانا است.

الَّذینَ لا یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ كافِرُونَ (۷ فصلت) همانهایى كه زكات نمى‏ دهند و نسبت به آخرت كافرند.

 

خمس و زکات دادن

 

کیفیت حکم

اما راجع به کیفیت حکم فقط به چند مورد اجمالی اشاره می شود که این اموال برای مخارج جامعه است
و حتی همان بخشی هم که بیان شده باید در اختیار امام قرار گیرد، به خاطر جایگاه حقوقی اوست.
در واقع امام که رهبر جامعه است باید این پول را در اختیار داشته باشد و در مواضعی که صلاح می داند، خرج کند.
و نکته دیگر آنکه بر خلاف یک تصور غلط، خمس به هر سیدی داده نمی شود.
بلکه برای فقرای سید است و در قبال این مطلب که آنها از زکات محروم شده اند،
خمس به آن ها می رسد تا فقرای سید تا حدی نیازهایشان مرتفع شود.

تفاوت ها خمس و زکات بین شیعه و سنی

راجع به بعضی تفاوت ها در بین شیعه و سنی، نیز باید بگوییم
که بخشی از اهل سنت، خمس را منحصر در غنیمت جنگی می کنند.
حال آنکه از نظر لغوی معنای «غنم» (کلمه ذکر شده در قرآن)
اعم از غنیمت جنگی است و غنیمت جنگی تنها یکی از مصادیق «غنم»است.
این مساله از ابعاد مختلف قابل بررسی است که در کتب اجتهادی و بحث های فقهی مفصل بدان پرداخته می شود
و اثبات می گردد که خمس اعم از غنیمت جنگی است. و حتی بعضی از اهل سنت نیز بدان اعتراف کرده اند.

نفی خمس

اغراضی نفی خمس در موارد غیر غنیمت جنگی است. که باید بگوییم اهل سنت طبیعی است
وقتی برای توجیه مکتب خود، دلایل بسیار متعدد خلافت حضرت علی (ع) را تحریف می کنند
و واژه هایی مثل «ولایت» را مبهم می کنند تا خود را توجیه کنند،
عجیب نیست که خمس را هم متناسب با مکتب شان، تغییر دهند.
به خصوص که در خمس بر خلاف زکات، نمی توان مال را به طور مستقیم به فقرا داد
و در بین کسانی که باید آن را دریافت کند، امام جایگاه برجسته ای دارد.

در طی تاریخ نیز می توانیم واکنش های بسیار شدید خلفای عباسی
را در مقابل پرداخت وجوهات به ائمه ببینیم،
چرا که آنان ائمه را رقیب سیاسی خود می دیدند پس طبیعی است
که به هر شکل ممکن مانع رسیدن امثال خمس به دست ائمه شوند.
همان طور که غاصبان خلافت در همان روزهای اول کارشان،
فدک را هم غصب نمودند تا منابع مالی رقیب خود را از بین ببرند.

البته امروز نیز این اغراض در دشمنان تشیع به صورت بسیار جدی وجود دارد،
چون آنها می دانند که خمس به عنوان پشتوانه ترویج تشیع و تحکیم آن استفاده می شود.
و به همین خاطر از هیچ هجمه ای به آن دریغ ندارند.

باشگاه خبرنگاران جوان

خمس و زکات دادن چرا در اسلام ضرورت دارد؟




[ سه شنبه 3 اسفند 1395 ] [ 09:37 ق.ظ ] [ حیدر امیرپور ] [ نظرات ]

محل زندگی حضرت زهرا پس از ازدواج

محل زندگی حضرت زهرا پس از ازدواج کجا بود ؟

محل زندگی حضرت زهرا پس از ازدواج

محل زندگی حضرت زهرا پس از ازدواج کجا بود ؟

حضرت زهرا سلام الله علیها پس از ازدواج در کجا زندگی کردند؟

حضرت زهرا (ع) و امام علی (ع) پس از ازدواج در محلی دور از پیامبر خدا زندگی می‌کردند.چرا که آن حضرت مکانی بهتر از آن برای زندگی پیدا نکرده بود.

حضرت زهرا سلام الله علیها پس از ازدواج

بر اساس آن چه در منابع تاریخی آمده است پس از ازدواج امیرمومنان
و حضرت زهرا سلام الله علیها آنان در محلی دور از پیامبر خدا زندگی می‌کردند
چرا که آن حضرت مکانی بهتر از آن برای زندگی پیدا نکرده بود.
با گذشت مدتی پیامبر خدا از آنان خواست تا مکانی نزدیک ایشان بیابند و نزد او باشند.

 

محل زندگی حضرت زهرا پس از ازدواج

محل زندگی حضرت زهرا پس از ازدواج کجا بود ؟

 

محل زندگی حضرت زهرا پس از ازدواج کجا بود ؟

این خبر به گوش یکی از انصار به نام حارثه بن نعمان رسید و او خانه‌اش را که نزدیک، خانه پیامبر خدا و مسجد النبی بود
به امیرمومنان و فاطمه زهرا سلام الله علیهما داد و بدین صورت آنان نزد پیامبر خدا آمدند[1]
فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها و امیرمومنان علیه السلام در این منزل به دنیا آمدند.
پیامبر خدا روزهای بسیار، بر در این منزل می‌ایستاد و آیه تطهیر را که در شأن آنان بود را تلاوت می‌فرمود.
[2] این همان منزلی است که صدیقه طاهره سلام الله علیها تا پایان عمر در آن ماندند.

پی نوشت

[1] . ابن سعد، الطبقات الکبری، ج8، ص22. (بیروت، دار صادر، بی تا)
[2] . «عن أبی الحمراء قال شهدت رسول الله ص أربعین صباحا یأتی إلى باب علی و فاطمة و حسن و حسین
حتى یأخذ بعضادة الباب و یقول: إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً»
(حاکم حسکانی، شواهد التنزیل لقواعد التفضیل – تهران،‌ وزارت ارشاد، 1411ق- ، ج2،‌ ص81)

افکار نیوز

محل زندگی حضرت زهرا پس از ازدواج




[ سه شنبه 3 اسفند 1395 ] [ 09:36 ق.ظ ] [ حیدر امیرپور ] [ نظرات ]

دعا برای درمان شک در نماز

دعا برای درمان شک در نماز چیست ؟

دعا برای درمان شک در نماز

دعا برای درمان شک در نماز چیست ؟
دعا برای درمان شک در نماز ، برای دفع وسوسه سوره ناس را در چهاردهم ماه ( ماه قمری ) بر ظرفی که از آن آب می خورد بنویسد …

دعا برای درمان شک در نماز

برای رفع وسواس در نماز

حریز از امام صادق علیه السلام نقل کرده که از حضرتش پرسیدم ای پسر رسول خدا صل الله علیه و آله گاهی در سینه ام وسواس پیدا میشود
چه بسا نمازهایم را قطع می کنم و گاهی قرائتم نیز مشوش می شود .
حضرت فرمود چرا به تعویذ امیرالمومنین علیه السلام تمسک نمی کنی ؟ گفتم ای پسر رسول خدا آن را به من تعلیم کن

حضرت فرمود : هر گاه چنان حسی برای تو پیدا شد دستت بر قلبت بگذار و بگو

بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ مَنَنْتَ‏ عَلَیَ‏ بِالْإِیمَانِ‏ وَ أَوْدَعْتَنِی الْقُرْآنَ وَ رَزَقْتَنِی صِیَامَ شَهْرِ رَمَضَانَ فَامْنُنْ عَلَیَّ بِالرَّحْمَةِ
وَ الرِّضْوَانِ وَ الرَّأْفَةِ وَ الْغُفْرَانِ وَ تَمَامِ مَا أَوْلَیْتَنِی مِنَ النِّعَمِ وَ الْإِحْسَانِ یَا حَنَّانُ یَا مَنَّانُ یَا دَائِمُ یَا رَحْمَانُ سُبْحَانَكَ
وَ لَیْسَ لِی أَحَدٌ سِوَاكَ سُبْحَانَكَ أَعُوذُ بِكَ بَعْدَ هَذِهِ الْكَرَامَاتِ مِنَ الْهَوَانِ وَ أَسْأَلُكَ أَنْ تُجْلِیَ عَنْ قَلْبِی الْأَحْزَانَ

به اذن پروردگار خوب خواهی شد سپس بر پیامبر اکرم صل الله علیه و آله صلوات بفرست .

(بحارالانوار ج ۹۵ ص ۱۳۷ )

 

دعا برای درمان شک در نماز

 

برای دفع وسوسه

برای دفع وسوسه سوره ناس را در چهاردهم ماه ( ماه قمری )
بر ظرفی که از آن آب می خورد بنویسد و بشوید و بخورد و وضو بسازد از وسوسه در امان خواهد شد .
(حاشیه مجمع الدعوات ص ۳۹)

برای کسی که در نماز بسیار سهو می کند

کسی که بسیار در نماز سهو می کند قبل از شروع به نماز انگشت اشاره دست راست را بر ران پای چپ بگذارد

و بگوید

بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ وَ بِاللَّهِ‏ تَوَكَّلْتُ‏ عَلَى‏ اللَّهِ‏ وَ أَعُوذُ بِاللَّهِ السَّمِیعِ الْعَلِیمِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم

کلیات مجمع الدعوات ص ۲۳۶

آیین اندیشه

دعا برای درمان شک در نماز




[ سه شنبه 3 اسفند 1395 ] [ 09:35 ق.ظ ] [ حیدر امیرپور ] [ نظرات ]



[ دوشنبه 2 اسفند 1395 ] [ 06:17 ق.ظ ] [ حیدر امیرپور ] [ نظرات ]



[ دوشنبه 2 اسفند 1395 ] [ 06:17 ق.ظ ] [ حیدر امیرپور ] [ نظرات ]



[ دوشنبه 2 اسفند 1395 ] [ 06:16 ق.ظ ] [ حیدر امیرپور ] [ نظرات ]

نفاق از منظر امام صادق(ع)

دریافت خبر : دوشنبه 02 اسفند 1395 ساعت 5:39

نفاق از منظر امام صادق(ع)
همانا دشنام دادن و هرزه گویی و زبان درازی ناشی از نفاق و دورویی است.
به گزارش افکارنیوز ،
امام صادق (ع) فرمودند:
ِانَّ الفُحشَ وَ البَذاءَ وَ السَّلاطَةَ مِنَ النِّفاق
همانا دشنام دادن و هرزه گویی و زبان درازی ناشی از نفاق و


[ دوشنبه 2 اسفند 1395 ] [ 06:15 ق.ظ ] [ حیدر امیرپور ] [ نظرات ]
طهری در کتاب سیری در نهج‌البلاغه تشریح کرد
همدردى و شرکت در غم دیگران، مخصوصاً در مورد پیشوایان امت که چشم‌ها به آنان دوخته است، اهمیت بسزایى دارد. على علیه السلام در دوره خلافت بیش از هر وقت دیگر زاهدانه زندگى می‌کرد.
گروه مذهبی: شهید مطهری در کتاب سیری در نهج البلاغه به بررسی ساده‌زیستی بر پیشوایان امت  پرداخته و معتقد است: آنجا که اجتماع به دو نیم می‌شود (برخوردار و محروم) مرد خدا احساس مسئولیت می‌کند. در درجه اول، کوشش مرد خدا این است که به تعبیر امیرالمؤمنین علیه السلام وضع موجود مبنى بر پرخورى ظالم و گرسنگى مظلوم را دگرگون سازد و این پیمان خداست با دانایان امت.


چرا ساده‌زیستی بر پیشوایان امت واجب است؟


به گزارش بولتن نیوز  وی در ادامه می نویسد: در درجه دوم با ایثار و تقسیم آنچه در اختیار دارد به ترمیم وضع نابسامان مستمندان می‌کوشد اما همین‌که می‌بیند «کشته از بس که فزون است کفن نتوان کرد»، وقتى که می‌بیند عملا راه برخوردارکردن و رفع نیازمندی‌هاى مستمندان مسدود است، با همدردى و همسطحى و شرکت عملى در غم مستمندان بر زخم‌هاى دل مستمندان مرهم می‌گذارد.

همدردى و شرکت در غم دیگران، مخصوصاً در مورد پیشوایان امت که چشم‌ها به آنان دوخته است، اهمیت بسزایى دارد. على علیه السلام در دوره خلافت بیش از هر وقت دیگر زاهدانه زندگى می‌کرد. می‌فرمود: «خداوند بر پیشوایان دادگر فرض کرده است که زندگى خود را با طبقه ضعیف تطبیق دهند که رنج فقر، مستمندان را ناراحت نکند».

 استاد مطهری، سیری در نهج‌البلاغه، ص222-221

منبع: کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری»


[ دوشنبه 2 اسفند 1395 ] [ 06:15 ق.ظ ] [ حیدر امیرپور ] [ نظرات ]
  • seprator
  • کدخبر : 80525254

تشیع و تصوف عناصر اصلی اسلام ایرانی است

دریافت خبر : دوشنبه 02 اسفند 1395 ساعت 0:29

گروه اندیشه: پازوکی معتقد است که هانری کربن از جستجوی شرق به اسلام شناسی و ایران شناسی رسید و برای او تشیع و تصوف عناصر اصلی اسلام ایرانی است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) دومین روز از هشتمین همایش «آنان که می اندیشند» با موضوع بررسی و نقد آراء و اندیشه های هانری کربن، بعد از ظهر امروز، 2 اسفند، در سالن سید جعفر شهیدی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد. در این نشست شهرام پازوکی، عضو هیئت علمی مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، منوچهر صدوقی سها، پژوهشگر و سیدرضا فیض، پژوهشگر به ایراد سخنرانی پرداختند.
پازوکی در آغاز سخنانش گفت: مسئله ما مسئله ایران است و هر چه راجع به ایران بگوییم کم است. ایران چیست و چرا کربن ایران شناسی کرده است؟ کربن در جستجوی شرق بود. او تنها به عرفان اسلامی تعلق نداشت و به همه عرفان ها معطوف بود. در همین راستا در خصوص عرفان های دیگر در حلقه اورانوس مباحثی داشته است. 
وی ادامه داد: شرق برای او ممکن است در غرب جغرافیایی باشد. او در جستجوی شرق به ایران شناسی می رسد کربن از ایران شناسی به معنای آکادمیک عبور می کنند. ایران شناسی آکادمیک به فیلولوژی، باستان شناسی و بررسی ایران باستان با یونان باستان معطوف بود. کربن از این رو یک ایران شناس به معنای دقیق کلمه بود. او از جستجوی شرق ادیان ابراهیمی به ایران شناسی می رسد و سهروردی را می یابد. سهروردی هم ایران شناس به معنای دقیق بود. 
پازوکی تصریح کرد: از نظر کربن ایران به معنای عالم و تفکر ایران و در واقع ایران فرهنگی است که ایرانیان قائل بودند. از نظر او ایران جغرافیای سیاسی و امروزین نیست. ایرانشهری تفکر حاکم از دوره اشکانی و ساسانی بر ایران است. 
تشیع و تصوف عناصر اصلی اسلام ایرانی است
وی تصریح کرد: کربن مانند سهروردی به ایران باستان رجوع می کند. برای کربن ایرانی ...




[ دوشنبه 2 اسفند 1395 ] [ 06:13 ق.ظ ] [ حیدر امیرپور ] [ نظرات ]



[ یکشنبه 1 اسفند 1395 ] [ 11:40 ق.ظ ] [ حیدر امیرپور ] [ نظرات ]



[ یکشنبه 1 اسفند 1395 ] [ 11:39 ق.ظ ] [ حیدر امیرپور ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.

تعداد کل صفحات : 284 :: 1 2 3 4 5 6 7 ...

درباره وبلاگ


باسلام خدمت عزیزان وبلاگ هیئت سرابی های مقیم مرکز (جوادیه)درجهت معرفی این هیئت قدیمی درتهران ایجادشده است.
این هیئت در سال 1337با همت افرادی چون مرحو مان حاج اسماعیل امیرزاده حاج جلیل مردانی محمد حامدی حاج یوسف تارقلی زاده محمد طلوعی و........تاسیس شد که اوایل بصورت هفتگی در منزل هریک از افراد برگزار میشد چندسالی در منزل مرحوم طلوعی وبعد حدو 12سال در منزل مرحوم یوسف تارقلی زاده برپابود وحدودا از سال 49به مسجد سرابیان واقع در ده متری اول جوادیه کوچه شهید نایینی که به همت اعضا هیئت وکمک مرحوم حاج عباس امن زاده ساخته شد منتقل یافته است
لذا از کلیه کسانیکه در ارتباط با این هیئت اطلاعات ویا عکس دارند استدعا میشود برای ثبت در این وبلاک با اینجانب همکاری فرمایند شماره تماس 09192238407
التماس دعا
حیدر امیرپور

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
فال حافظ

ابزار فال حافظ


اخبار جهان:

اخبار ایران:

اخبار ورزشی