مسجد-وهیئت سرابی های مقیم مرکز (جوادیه)
همانا قیام من برای اصلاح امّت جدم بود و هدف مهم من امر به معروف و نهی از منکر است.امام حسین (ع)

مرتبه
تاریخ : جمعه 29 مرداد 1395
[http://www.aparat.com/v/GvFLi]


ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 3 شهریور 1395
  • 69135812
زمان دریافت خبر : چهار‌شنبه 03 شهریور 1395 ساعت 10:14

گروه حوزه های علمیه: استاد تفسیر حوزه و نویسنده تفسیر امام رضا(ع) گفت: کسانی که علیه قرآن و اسلام اقدامی به ظاهر علمی می کنند و نه اینکه بخواهند دست به اسلحه ببرند بلکه شبهه و مسئله ای دارند نباید فورا آنان را تکفیر کنیم بلکه باید با آنان با محبت و رافت برخورد کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)آیت الله محمدجواد مروجی طبسی، نویسنده تفسیر امام رضا(ع) دیشب در ادامه جلسات تفسیر به تفسیر آیه 23 و 24 سوره مبارکه بقره پرداخت و گفت: در آیه 23 خداوند بحث تحدی در زمینه اعجاز قرآن را مطرح و با قاطعیت از همه دعوت به مبارزه در این زمینه کرده و مبارزه طلبی را به اوج خود رسانده است.
وی با بیان اینکه خداوند در این آیه «وَإِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ» تا قیامت مخالفان قرآن را به مبارزه دعوت کرده است، اظهار کرد: خداوند از آنان خواسته که حداقل یک سوره همانند قرآن بیاورند و مخالفان نیز تا آنجا که قدرت داشتند به مبارزه برخاستند ولی چون نتوانستند فهمیدند که این کلام بشر نیست.
تحدی چیست؟
طبسی با اشاره به اقوال مختلف درباره «تحدی» گفت: درباره اینکه تحدی چیست؟ برخی فرموده اند که تحدی قرآن به فصاحت و بلاغت است، یعنی قرآن مردم عرب را که در اوج فصاحت و بلاغت بوده اند دعوت کرده است که کلامی فصیح و بلیغ مانند قرآن بیاورند.
این استاد تفسیر ادامه داد: علامه طباطبایی فرموده اند که این یک امر عجزی است تا اعجاز قرآن را بیان کند به این که این قرآن از جانب خداوند است که به فردی امی که مکتب ندیده نازل شده و اگر شما می توانید شبیه آن را بیاورید.
وی گفت: برخی نیز معتقدند که تحدی قرآن عام است، که شامل تمام جنبه ها مانند فصاحت و بلاغت، اسلوب، اخبار به غیب و وجه تربیتی و تاثیرگذاری قرآن در مخاطب و ... می شود.
وی با بیان اینکه در طول تاریخ نیز برخی درصدد این مبارزه برآمدند و برخی ...



ارسال توسط حیدر امیرپور
زمان دریافت خبر : چهار‌شنبه 03 شهریور 1395 ساعت 10:16

گروه مؤسسات قرآنی مردم نهاد: دارالقرآن الکریم امام رضا(ع)، دوره های آموزش قرآن کریم را برای خردسالان با روش نوین برگزار می کند.

زهرا کیانزاد، مدیر دارالقرآن الکریم امام رضا(ع)، اصفهان در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) با اعلام این خبر گفت: دارالقرآن الکریم امام رضا(ع)، از سال 1380 با کسب مجوز از سوی سازمان تبلیغات اسلامی کار خود را آغاز کرد.
وی ادامه داد: این مؤسسه، آموزش قرآن کریم را برای خردسالان با روش های نوین آموزشی درنظر گرفته است که در حال حاضر دوره های روخوانی قرآن را برگزار می کند.
کیانزاد با اشاره به روش نوین آموزش قرآن به خردسالان گفت: این روش نوین آموزشی به نام «مهد رضا» است که به نوعی طراحی شده است که کودکان پس از آموزش حروف و حرکات، روخوانی قرآن کریم را با لحن عربی آموزش می بینند و این روش بسیار در تلاوت کودکان در آینده نقش مهمی دارد.
وی با اشاره به منابع این دوره افزود:برای آموزش قرآن به روش«مهدرضا»، کتب احمدرضا محسنی، کتاب کار کودک(1 و 2)، حرف های خدا و غیره مورد بهره برداری قرار می گیرد.
یادآور می شود؛ این مؤسسه در اصفهان، خیابان ابن سینا، کوچه شهشهان، کوچه شهید مصطفوی، پلاک 4 واقع شده است.



ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 3 شهریور 1395
زمان دریافت خبر : چهار‌شنبه 03 شهریور 1395 ساعت 10:16

گروه مؤسسات قرآنی مردم نهاد: محفل انس با قرآن کریم به مناسبت گرامیداشت شهدای مدافع حرم استان مازندران در شهرستان نور برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، به مناسبت گرامیداشت شهدای مدافع حرم استان مازندران،محفل انس با قرآن کریم روز یکشنبه، هفتم شهریورماه جاری در شهرستان نور برگزار می شود.
همچنین، در این برنامه که از سوی شورای اسلامی و شهرداری شهرستان نور برگزار می شود، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور به سخنرانی می پردازد و سیدوحید مرتضوی نیز اجرای برنامه را برعهده دارد.
در این محفل انس با قرآن کریم که از سوی رادیو و نیز شبکه قرآن سیما ضبط و پخش خواهد شد، همچنین، احمد ابوالقاسمی و نیز مهدی عادلی، از قاریان بین المللی قرآن کریم به تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید می پردازند.
یادآور می شود، محفل انس با قرآن کریم به مناسبت گرامیداشت شهدای مدافع حرم استان مازندران روز هفتم شهریورماه جاری در محل مسجد جامع شهر نور برگزار می شود.



ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : سه شنبه 2 شهریور 1395

سنگ‌بنای آنچه امروز ما به‌عنوان «مسجد» می‌شناسیم، توسط رسول اکرم (ص) گذاشته شده است. هجرت ایشان از مکه به مدینه، نقطه‌ی آغازی بود برای فرایند تأسیس و گسترش مساجدی که قرار بود عبادتگاه و محل گردهمایی مسلمانان باشند.
به گزارش هدانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای؛ سنگ‌بنای آنچه امروز ما به‌عنوان «مسجد» می‌شناسیم، توسط رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم گذاشته شده است. هجرت ایشان از مکه به مدینه، نقطه‌ی آغازی بود برای فرایند تأسیس و گسترش مساجدی که قرار بود عبادتگاه و محل گردهمایی مسلمانان باشند.


ادامه مطلب
ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : سه شنبه 2 شهریور 1395
ساعت: 20:27 منتشر شده در مورخ: 1395/06/01 شناسه خبر: 864265
گزارش تصویری/
همایش "بازخوانی اسلام آمریکایی"

ادامه مطلب
ارسال توسط حیدر امیرپور
  • 69051373
زمان دریافت خبر : سه‌شنبه 02 شهریور 1395 ساعت 7:30

ورای هر یک از حرکات و سکنات و اذکار، اسرار و باطنی هست که آن باطن، رسیدنی و چشیدنی است. اگر در نماز در هر حرکت و ذکری، حضور باطنی متناسب با آن حرکت و ذکر همراه باشد، آن نماز عارفانه است.

به گزارش خبرنگار مهر ، متن زیر یادداشتی از محمد فنایی اشکوری در مورد ظاهر و باطن احکام است که از نظر می گذرد.
احکام ظاهر و باطن دارند. مثلا نماز، سطح ظاهری و سطح باطنی دارد. سطح ظاهری نماز، همان است که در فقه در کتاب الصلاة یاد می گیریم. اگر همه ارکان، اجزاء، شرایط و اذکار نماز را جزء به جزء رعایت کنیم، این ظاهر نماز است. نماز با رعایت این شرایط صحیح و ان شاء الله مقبول است و شما مأجورید و تکلیف تان را ادا کردید، ولی همه اینها ظاهر نماز است. عارف می گوید ورای هر یک از این حرکات و سکنات و اذکار، اسرار و باطنی هست که آن باطن، رسیدنی و چشیدنی است، البته جایگاه بحث از باطن نماز در کتاب فقه نیست و در کتاب الصلاة بحث نمی شود، بلکه در اسرار الصلاة از آن سخن به میان می آید.
نماز باطنی یا نماز عرفانی، نماز دیگری نیست. ممکن است اجزاء، اذکار و اوراد نماز عارف هیچ تفاوتی با نماز دیگران نداشته باشد. همین نماز است، با اذان، اقامه، تکبیر، حمد، سوره، رکوع، سجود، تشهد و سلام. همین نمازی که می خوانیم، بدون کم و زیاد می تواند عرفانی باشد و یا نباشد. می تواند باطن داشته باشد و یا نداشته باشد. اگر نمازگزار در نمازش، غیر از زبان، دست، پا و دیگر جوارحش، قلبش هم مشغول نماز شد، آن نوع مشغولیتی که متناسب با قلب است و آن حضور، حاصل شود. اگر در هر حرکت و ذکری، حضور باطنی متناسب با آن حرکت و ذکر همراه باشد، آن نماز عارفانه است. اذکار همین اذکار است، عارف اذکار مخفی و سرّی دیگری ندارد.
گاهی خدمت بزرگی می روند، بعضی خدمت مرحوم آیت الله بهاء الدینی یا مرحوم آیت الله بهجت می رفتند و اصرار می کردند که ذکری به ما یاد بدهید که عارف شویم. شما فکر می کنید ...



ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : دوشنبه 1 شهریور 1395
حداقل یک آیه در روز/30 مرداد 95/
امام باقر ع از پدرانشان از امیرالمومنین ع روایت کرده‌اند که خداوند تبارک و تعالی چهار چیز را در چهار چیز پنهان کرد:رضایتش را در طاعتش پنهان کرد؛ سخط [خشم] خود را در معصیتش مخفی کرد؛ اجابتش را در دعا کردن مخفی داشت و ولیّ خود را در میان بندگانش پنهان کرد ...
و خداوند مانع به نتیجه رسیدن اعمال کافران شدگروه دین و اندیشه: حجت الاسلام دکتر سوزنچی از اساتید دانشگاه، هر روز یک آیه قرآن را با ترجمه و چند حدیث تفسیری و چند نکته در تدبر آن آیه منتشر می کند. بولتن نیوز نیز در راستای ترویج چنین اقدامات ارزشی این سلسله مطالب را به صورت روزانه منتشر می کند.

به گزارش خبرنگار بولتن نیوز، در مطلب روز 30 مرداد به آیه 28 سوره محمد پرداخته شده و در آن آمده است:

ذلِكَ بِأَنَّهُمُ اتَّبَعُوا ما أَسْخَطَ اللَّهَ وَ كَرِهُوا رِضْوانَهُ فَأَحْبَطَ أَعْمالَهُم‏‏            



ادامه مطلب
ارسال توسط حیدر امیرپور
  • 68980033
زمان دریافت خبر : دوشنبه 01 شهریور 1395 ساعت 8:7

بدون ابن سینا علم جدید به موفقیت نمی رسید/ نوآوری منطقی ابن سینا
فرهاد قابوسی، ابن سینا پژوه با بیان نوآوری های ابن سینا در منطق گفت: متأسفانه نوآوری های علمی و منطقی ابن سینا شناسایی نشده است. مسلما بدون ابن سینا علم جدید به موفقیت فعلی نمی رسید.

به گزارش خبرنگار مهر ، ابن سینا، شهیرترین فیلسوف ایرانی در جهان است که آثار و اندیشه هایش دهه ها و بلکه سده های متمادی در جهان حکمفرما بوده است. او از معدود فیلسوفانی است که به همه علوم زمانه خود مسلط بوده و تقریبا در همه این رشته قلم فرسایی کرده است. اگرچه در مورد نحوه زندگی بوعلی شک و تردیدها و افراط و تفریط هایی دیده می شود، اما به جرأت می توان گفت: او از اندیشمندان بزرگ ایران زمین است که با توجه به اینکه هم پزشک و هم فیلسوف الهی، و الهی دان و فقیه هم بوده، زندگی متعادل و دور از سوء برداشت بعضی از مغرضین داشته است.
شهرت بوعلی در جهان علم قدیم همپای ارسطو و بقراط بوده است و به تنهایی هم ارسطو بود و هم بقراط. علی رغم اینکه امروزه بوعلی در زادگاه خود غریب است و این را می توان از منتشر نشدن آثارش به راحتی دریافت اما در اروپا و آمریکا تحقیقات مفصلی در آثارش خصوصا آثار علوم و فلسفه طبیعی او در حال انجام است که خوانندگان را به بازخوانی خبرهای منتشر شده در این ارتباط دعوت می کنم. در این مجال در گفتگو با فرهاد قابوسی از محققان ایرانی مقیم آلمانکه تحقیقاتی در آثار ابن سینا داشته است به نوآوریهای علمی و ناشناخته های تراث شیخ الرئیس می پردازیم.
* آقای دکتر شما در تحقیقات خود به نوآوری های ابن سینا در علوم و منطق دست پیدا کردید . لطفا در این باره بیشتر توضیح می دهید؟
ارسطو معتقد بود دو نوع حرکت وجود دارد؛ یکی حرکت طبیعی و دیگری حرکت جبری یا قسری. ارسطو معتقد بود که حرکت طبیعی احتیاجی به نیرو ندارد، ولی حرکت جبری یا قسری احتیاج به نیرو دارد . ابن سینا این نظر را در شفا، رد می کند و بسیار عالی از روی بینش تجربی! که به نظرم ...



ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : دوشنبه 1 شهریور 1395
زمان دریافت خبر : دوشنبه 01 شهریور 1395 ساعت 8:44

چرا مرگ برای مومن آسان است؟

به گزارش خبرگزاری مهر ، فایل صوتی با موضوع آسان بودن مرگ برای مومن از حجت الاسلام عالی از لینک بالا قابل دریافت است.
در بخشی از این فایل صوتی آمده است: «امام صادق(ع) به یکی از اصحابش که از ایشان درخواست کرده بود مرگ را برایش توصیف کند، چنین فرمود مرگ برای مؤمن مانند بهترین بویی است که آن را استشمام می کند. به خاطر بوی خوشش به خواب می رود و همه سختی ها و دردها به پایان می رسد.»



ارسال توسط حیدر امیرپور
مرحوم دولابی:
مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود: هر وقت از دنیا اذیّت شدید و شما را بیرون انداختند سری به قبرستان بزنید. شما نمی‌خواهد برایشان ساز بزنید یا دعا بخوانید. یك دمی بنشین، دو سه فقره شعر هم اگر یادت آمد برایشان بخوان.
به گزارش پایگاه 598، مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود: اگر كسی دیر خداوند را ملاقات كرد در خودش عیب نیابد. اگر كسی در بیست سالگی ملاقات كرد شاید رشدش زیاد نباشد. آنان كه چهل سال و پنجاه سال ریاضت كشیده‌اند بلندترند. هر كس با ادب‌تر است ممكن است دیرتر ملاقات كند اما شهرش بلند است.

ناراحت نشوید. نگویید بیست ساله‌ها خدا را ملاقات كردند، ما شصت یا هفتاد سال سن داریم هنوز هیچ خبری نیست. اصلاً پكر نشوید. در راه سیر و سلوك هر كسی دیرتر ملحق شود بالاتر است. حساب معصومین(ع) كه در شكم مادر وصل بودند از بقیه جداست. در میان پیروان آنها هر كس دیرتر ملاقات كند، كامل‌تر است زود رسیدن خیلی هم خوب نیست.

اهل علم این قاعده را ندارند و نمی‌دانند. تصوّر می‌كنند هر كه زودتر ملاقات كرد و واصل شد و گفت من رَستم و من شدم، همه‌ آسمان‌ها را طی كرده است. چنین كسی گرم شده است، نرم شده است، رفته است. اما یك درجه كلاسش تغییر كرده است. هنوز كلاس‌ها بعد و امتحان‌های دیگر در پیش دارد.

هر كلاسی مناسب خودش امتحانی دارد. ده سال، بیست سال، پنج سال در آنجا طاقت می‌آورد. تمام كه شد امتحانش می‌كنند. اگر قبول شد باز یك درجه می‌دهند و یك كلاس بالاتر می‌رود. ما، ده بیست بار به دنیا آمدیم. لباس تن كردیم به مسجد رفتیم. در میان مقدّسین نماز خواندیم. حمد و سوره قشنگی هم پدر یادمان داد. باز آمدیم اهل سلوك شدیم. با عرفان و عاشقین و درویشان نشستیم. یا حقّ و یا علی و یا حسن و یا حسین(ع) گفتیم. باز ما را از خانقاه هم بیرون انداختند. باز از نو جبّه را در مسجد پهن كردیم. چند بار مسجد چند بار خانقاه. این اواخر گفتیم آیا پس ما جایی نداریم؟ گفتند چرا در خانقاه ما یك جایی هست برای آنانی كه پیر شده‌اند، چند روزی آنجا باش تا بمیری و دفنت كنند. آنجا خودش برای خودش می‌زند و ذكر می‌گوید. مثل آن پیر مردی كه دیگر بازار نداشت و رفت در قبرستان برای مرده‌ها ساز زد.

همه به قبرستان می‌روند. می‌گویند ما چند وقت در میان آنها كه بیدارند و زنده هستند خواندیم. دیگر میان آنها مشتری نداریم. آمده‌ایم اینجا برای مرده‌ها می‌خوانیم. این را در شب عاشورا و شب قدر دیدم. یك شب برای مرده‌ها زد و چقدر قشنگ زد. مومنین هم همینطورند. هر وقت از دنیا اذیّت شدید و شما را بیرون انداختند سری به قبرستان بزنید. شما نمی‌خواهد برایشان ساز بزنید یا دعا بخوانید. یك دمی بنشین، دو سه فقره شعر هم اگر یادت آمد برایشان بخوان.

كتاب طوبای محبّت – ص 128
مجالس حاج محمّد اسماعیل دولابی



ارسال توسط حیدر امیرپور
زمان دریافت خبر : شنبه 30 مرداد 1395 ساعت 14:53

امکان مطالعه آنلاین اماکن تاریخی و زیارتی فراهم شد
مدیر پایگاه اطلاع رسانی حج با اشاره به امکان مطالعه آنلاین اماکن مقدسه در این پایگاه گفت: اطلاعات ارزشمندی درباره اماکن تاریخی و زیارتی مختلف در اختیار علاقمندان در این وبگاه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر ، حجت الاسلام روزبه برکت رضایی از به روزرسانی وب گاه اماکن مقدسه در پایگاه اطلاع رسانی حج خبر داد و گفت: زائران مکه مکرمه، مدینه منوره، عتبات عالیات و سوریه علاقه مندند تا آثار متبرّک موجود در اماکن مقدسه این شهرهای زیارتی را بشناسند و با حضور در آنجا تعلّق خاطر خویش را به بزرگواران مدفون در این اماکن نشان دهند و با خواندن نماز و دعا، توشه ای برای آخرت خویش برگیرند.
وی افزود: آنچه که به عنوان فضاسازی ذهنی برای انجام اعمال و زیارت اماکن متبرّکه مکه و مدینه و همچنین اماکن زیارتی عتبات عالیات و سوریه اهمیت دارد، آشنایی با تاریخ این شهرها و نیز مکان های قدسی آنها است که بی شک همه زائران، علاقه مند به دانستن آن هستند.
مدیر پایگاه اطلاع رسانی حج دسته بندی و عنوان بندی مطالب و نیز معرفی منابعی برای مطالعه بیشتر درباره هریک از این اماکن را از ویژگی های این نوشتار خواند و خاطرنشان کرد: در این وب گاه تلاش شده است تا با مراجعه به کتاب های متعدد و مختلف، اطلاعات ارزشمندی درباره اماکن تاریخی و زیارتی در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.
به گفته حجت الاسلام برکت رضایی، مسجدالحرام با ۲۰ عنوان، مکه مکرمه با ۳۹ عنوان، مدینه منوره با ۴۲ عنوان، مسجدالنبی با ۲ عنوان، بقیع با ۸ عنوان، کربلای معلی با ۲۰ عنوان، نجف اشرف با ۹ عنوان، بغداد با ۶ عنوان، کوفه با ۶ عنوان، کاظمین با ۶ عنوان، صلاح الدین سامرا با ۸ عنوان، سوریه با ۱۵ عنوان و استان بابل با ۴ عنوان از شهرهای زیارتی هستند که در این وب گاه به آنها پرداخته شده است.
وی گفت: در بخش مسجدالحرام مطالبی همچون فضیلت مسجدالحرام، آداب ورود به مسجدالحرام، فضیلت نمازگزاردن در مسج ...



ارسال توسط حیدر امیرپور
ویدئوهای خبری تی نیوز
زمان دریافت خبر : شنبه 30 مرداد 1395 ساعت 15:3

هشدار درباره تبدیل شهر بیت المقدس به مرکز تجاری یهودی
کمیته اسلامی ـ مسیحی حمایت از قدس و مقدسات، دیروز، ۲۸ مردادماه، نسبت به طرح جدید رژیم صهیونیستی در زمینه یهودی سازی دروازه اصلی شهر بیت المقدس هشدار داد.
به گزارش سرویس دینی جام نیـوز به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، «حنا عیسی»، دبیرکل کمیته اسلامی ـ مسیحی حمایت از قدس و مقدسات، دیروز، ۲۸ مردادماه، با صدور بیانیه ای تأکید کرد: این طرح در ادامه تحرکات اسرائیل برای یهودی سازی شهر قدس و محو هویت و آثار و نشانه های عربی و اسلامی آن قابل تفسیر است.
بر اساس این بیانیه، طرح مذکور در مساحتی بالغ بر ۷۲۰ هزار مترمربع به اجرا در می آید و اظهارات اخیر «نیربرکات»، شهردار اسرائیلی قدس مبنی بر این که این شهر طی چند سال آینده به مرکز تجاری بزرگ مبدل می شود، نشانگر تصمیم تل آویو برای یهودی سازی شهر بیت المقدس و تغییر هویت آن است که این اقدام به مثابه نقض قوانین بین المللی محسوب می شود.
در این بیانیه آمده است: رژیم صهیونیستی شبانه روز در جهت تبدیل قدس به پایتخت ابدی اسرائیل تلاش می کند، هدف اسرائیل از تسریع روند شهرک سازی و ساخت دیوار حایل یهودی سازی بیت المقدس است.
این کمیته از نهادها و سازمان های بین المللی به ویژه سازمان ملل، یونسکو و اتحادیه عرب خواست تا دشمن صهیونیستی را برای خاتمه دادن به تعرضات اشغالگران صهیونیست به شهر قدس تحت فشار قرار دهند.
ایکنا/

ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : جمعه 29 مرداد 1395
آیت‌الله ضیاءآبادی در درس تفسیر قرآن با اشاره به نحوه رفتار پیامبراعظم(ص) با مخالفان اسلام به تشریح دلیل آفرینش شیطان و چگونگی وسوسه شدن انسان پرداخت.
آیت‌الله محمد ضیاءآبادی در یکی از جلسات تفسیر به تبیین آیات 53 تا 55 سوره مبارکه «اسراء» پرداخت که بخشی از آن در ادامه می‌آید؛

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَقُلْ لِعِبَادِی یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنْزَغُ بَیْنَهُمْ إِنَّ الشَّیْطَانَ کَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوًّا مُبِینًا * رَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِکُمْ إِنْ یَشَأْ یَرْحَمْکُمْ أَوْ إِنْ یَشَأْ یُعَذِّبْکُمْ وَمَا أَرْسَلْنَاکَ عَلَیْهِمْ وَکِیلًا * وَرَبُّکَ أَعْلَمُ بِمَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَقَدْ فَضَّلْنَا بَعْضَ النَّبِیِّینَ عَلَى بَعْضٍ وَآتَیْنَا دَاوُودَ زَبُورًا؛ و به بندگانم بگو آنچه را که بهتر است بگویند که شیطان میانشان را به هم مى‏ زند زیرا شیطان همواره براى انسان دشمنى آشکار است، پروردگار شما به [حال] شما داناتر است اگر بخواهد بر شما رحمت مى‌‏آورد یا اگر بخواهد شما را عذاب مى‌کند و تو را بر ایشان نگهبان نفرستاده‏‌ایم؛ و پروردگار تو به هر که [و هر چه] در آسمان‌ها و زمین است داناتر است و در حقیقت بعضى از انبیا را بر بعضى برترى بخشیدیم و به داوود زبور دادیم». (اسراء/ 53 تا 55)

تعبیر «عباده» نشانگر لطف خدا است. در این آیات خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرمایند به بندگان گنهکار من بگو ای بندگان که به خود ستم کرده‌اید از رحمت من مأیوس نباشید اما گستاخ هم نباشید. از کرج‌روی دست بردارید من شما را با آغوش باز قبول می‌کنم. سپس ادامه می‌دهد که به بندگانم بگو با مخالفان دین با احترام صحبت کنید.

چگونگی رفتار پیامبر(ص) با مردم

خداومد متعال به پیامبر(ص) امر کرده که تو وظیفه داری مردم را به سوی خدا دعوت کنی و با هر گروهی متناسب با آنها صحبت کنی. با افرادی که اهل فکر و برهان هستند باید با منطق صحبت کنی. عده‌ای هم هستند که اهل منطق نیستند اما پندپذیر هستند که اینها را باید موعظه کرد. با مردمی که احساس لطیف دارند هم لطیف صحبت کن. گروهی هم هستند که اهل فکر و موعظه نیستند اما اهل جدل هستند با آنها هم مجادله و گفت‌وگو کن اما به نحو احسن باشد.

جنگ پیامبر (ص) با کفار مهاجمی نبود بلکه مدافعی بودند. در جنگ‌های بدر، احد، احزاب دشمن حمله کرد باید پیامبر (ص) دفاع می‌کرد گاهی هم در جنگ‌ها پیامبر(ص) حمله بردند برای این بود که راه بدهند دعوت به خدا کنند.

پیامبر (ص) امر کرد باید تبلیغ کنند اگر مانع شوند باید جنگید. برخی از جنگ‌ها دفاعی نبوده اما برای از سر راه برداشتن ناحق صورت گرفته است. پیامبر(ص) می‌گفت من با شما جنگ ندارم اما راه را باز کنید تا مردم را با اسلام آشنا کنم.

شیطان وسوه‌گر است اما بر انسان مسلط نیست

پیامبر (ص) با حکمت، نصیحت و جدال احسن رفتار کرده است. مسلمانان وظیفه دارند با همه با عطوفت رفتار کنند. انسان مختار است به پیامبر (ص) می‌فرمایند ما تو را مبعوث کردیم که مردم را دعوت کنی. مراقب باشید که شیطان در حال فتنه انگیزی است شیطان فتنه در میان افراد می‌اندازد البته وسوسه می‌کند اما بر انسان مسلط نیست.

شیطان در قیامت می‌گوید من به شما مسلط نبودم بلکه کارم دعوت بود ای گنهکاران که گناهان خود را برعهده من می‌اندازید من تنها شما را دعوت می‌کردم، من دعوت کردم شما اجابت کردید. در سوره ابراهیم داریم: شیطان می‌گوید چرا مرا اطاعت کردید.

چرا خداوند شیطان را آفرید؟

برخی می‌گویند خداوند چرا شیطان را آفرید؟ اگر شیطان و نفس اماره نبود که ملک می‌شدید. خداوند می‌فرماید انسان را با عقل و شهوت آفریدیم.

اگر شیطان نبود عالم تنبل خانه بود. افراد باید با شیطان مبارزه کنند. شیطان بر ما مسلط نیست او راه پیشرفت ما است.

خداوند شیطان را آفریده تا انسان تلاش کند و قهرمان در تقوا شود. علما مردمی بودند که از جوانی هوا و هوس را کنار گذاشتند. ملک وقتی از ماده خلقت انسان با خبر شد شبهه ایجاد شد و خداوند به آنها فرمود: می‌خواهم در زمین از خاک انسانی بیافرینم که خلیفه من شود. خلیفه خدا شدن بسیار مهم است.

فرشتگان فهمیدند که همراه با این خلقت شهوت و غضب است. فرشتگان گفتند: موجودی که خلق می‌کنی خون‌ریز و مفسد می‌شود ما تو را حمد و ستایش می‌کنیم. خدا می‌فرماید اگر از شهوت، غضب فرمان بگیرد مفسد، و هرزه‌کار می‌شود اما من می‌دانم در این موجود استعدادهایی هست اگر از عقل مدد بگیرد پا به عرش اعلاء می‌گذارد.

با هر کسی به زبان خودش صحبت و رفتار کنید

اگر بشر از عقل و وحی مدد بگیرد به جایی بالا می‌رسد؛ انسان موجودی است که از خاک برمی‌آید و بر افلاک می‌نشیند. «ربکم اعلم بکم» خدا خوب‌ تو را می‌شناسد من اجبار و اکراه نکردم تنها شما را دعوت کردم.

اگر تند بودی مردم از اطراف انسان پراکنده می‌شدند در آیه هم داریم که مراقب باشید مردم متفاوت هستند با هر کسی به زبان خودش صحبت و رفتار کنید.

پیامبر(ص) فرمودند: تا زمانی که در میان شما هستم از من سؤال کنید. این خودستایی نیست بلکه مثال زمانی است که بی‌‌آبی آمده، کسی آب دارد و به مردم می‌گوید من آب دارم و استفاده کنید.

پیامبر(ص) می‌فرمایند: ای کسی که ادعا می‌کنی و مطلبی را نمی‌دانی و می‌گویی. مردم را با دین خدا با خشونت نمی‌توان آشنا کرد، فرامین الهی را با تندی نمی‌توان اثبات کرد. فرمود: بگو آنچه در دل داری با همین گفتار رام شد. نشان داد وقتی می‌خواهید مردم را به دین دعوت کنید با تندی رفتار نکنید بلکه با منطق و بیان مهربانانه صحبت کنید.

از خدا می‌خواهم همه‌مان را در پناه ولی زمان از آسیب زمان حفظ کند و بچه‌های ما را محب اهل بیت قرار بده.


ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : جمعه 29 مرداد 1395
حضرت علی علیه السلام در حدیثی افراد اهل سیاست را صبوری دعوت کردند.
(قال علی علیه السلام): مَنْ سَمَا إِلَى الرِّئَاسَةِ صَبَرَ عَلَى مَضَضِ السِّیَاسَةِ.

امام على علیه السلام فرمودند: هر كس بر مسند سیاست نشیند، باید بر رنج سیاست صبر كند.
عیون الحكم و المواعظ (للیثی)، ص: 450.
منبع: حوزه


ارسال توسط حیدر امیرپور
(تعداد کل صفحات:232)      [1]   [2]   [3]   [4]   [5]   [6]   [7]   [...]  

آرشیو مطالب
صفحات جانبی
امکانات جانبی
blogskin

قالب وبلاگ