تاریخ : سه شنبه 22 مهر 1393 | 12:39 ب.ظ | نویسنده : حیدر امیرپور | نظرات
سیب حرم امام حسین 
نوشته شده در پنج شنبه ۰۱ آبان ۹۳

بوی سیب حرم امام حسین علیه السلام

راز عطر سیب حرم امام حسین علیه السّلام در روایتی است که توسط امّ سلمه روایت شده که بدین شرح است:

حسنین (امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام) بر پیغمبر (صلّی الله علیه و آله) وارد شدند و جبرئیل در خدمت آن حضرت بود، حسنین (علیهماالسّلام) به دور جبرئیل می گردیدند و او را به دحیه کلبی[۱] تشبیه می نمودند و جبرئیل به طراف آسمان اشاره می کرد، مثل کسی که می خواهد چیزی را اخذ نماید، پس ناگاه دیدم در دست جبرئیل سیب و بِه و انار بود، همه آنها را به حسنین (علیهماالسّلام) داد، پس رویشان نورانی گردید. از فرح و شادی خدمت جدشان آمدند، آن حضرت حسنین (علیهماالسّلام) را بوسید و به آن دو فرمودند: بروید به منزل خودتان و اول به منزل نزد پدر خود بروید، چنانکه جدّ ایشان امر کرده بود عمل کردند و از آن سیب و بِه و انار چیزی میل نکردند تا اینکه پیغمبر (صلّی الله علیه و آله) نزد ایشان آمده، پس همه نشستند و خوردند تا سیر شدند.

و هرچه می خوردند از آن سیب و بِه و انار از آنها چیزی کم نمی شد و به حالت اول برمی گشت تا اینکه پیغمبر (صلّی الله علیه و آله) از دنیا رحلت نمود.

تا فاطمه زهراء (سلام الله علیها) زنده بود چیزى از آن میوه‏ ها کم نشد.

امام حسین (علیه السلام) می فرمایند: هنگامى که مادرم از دنیا رفت انار مفقود شد. و سیب و بِه در ایام حیات پدرم باقی بود. وقتی پدرم علی ابن أبی طالب (علیهماالسلام) شهید شد، بِه را ندیدم. سیب باقی بود به هیئت و صورت خودش، تا وقتی که از نوشیدن آب [فرات] مرا منع کردند. وقتى من آن سیب را مى‏ بوئیدم عطش و تشنگى من آرام می گرفت. هنگامی که اجلم نزدیک شد دیدم که سیب متغیر گشته پس یقین کردم شهید خواهم شد!

امام سجاد (علیه السلام) می فرمایند: شنیدم پدرم این موضوع را یک ساعت قبل از شهید شدنش مى‏ فرمود. وقتى آن حضرت شهید شد بوى آن سیب از قتلگاهش یافت می شد. من به دنبال آن سیب رفتم ولى اثرى از آن یافت نشد! بوى آن سیب بعد از شهادت حسین (علیه السلام) همچنان باقى بود. وقتى من قبر آن حضرت را زیارت کردم بوى آن از قبر مبارکش می وزید. هر کسى از زوار شیعیان ما که بخواهد از بوى آن سیب بهره‏مند شود باید در وقت سحر در صدد زیارت برآید! زیرا اگر با اخلاص باشد از بوى آن برخوردار خواهد شد.[۲]

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[۱]. ابن حجر عسقلانى در کتاب “الاصابه” می‌گوید: دحیه بن خلیفه بن فروه بن فضاله بن زید بن امرى القیس بن الخزرج، صحابى مشهور است، و در حسن و زیبارویی ضرب المثل بود

[۲]. مناقب آل أبی طالب، ج۳، ص۳۹۱ و بحارالأنوار، ج۴۳، ص۲۸۹ به نقل از کتاب “زندگانى حضرت امام حسین علیه السلام”، ص ۱۱۷ با کمی تغییر در ترجمه عبارت



تاریخ : شنبه 3 آبان 1393 | 07:47 ق.ظ | نویسنده : حیدر امیرپور | نظرات
کد خبر: 406667
تاریخ مخابره : ۰۲/۰۸/۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰
توصیه آیت‌الله سیستانی به سخنرانان در ماه محرم
«سخنران باید به آنچه که بر منابر به مستمعین می‌گوید، ابتدا خود عمل کند؛ چراکه عملی شدن این مهم، بیشترین تاثیر را بر مردم می‌گذارد».
به این مطلب امتیاز دهید
0 0
0 نظر
[-] اندازه متن [+]

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، آیت‌الله العظمی «سیدعلی حسینی‌سیستانی» در آستانه فرا رسیدن ماه عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در دیدار جمعی از سخنرانان حسینی(ع) با تاکید بر تبیین اسلام حقیقی برای مردم اظهار داشتند: عمل به مولفه‌های اخلاقی مدنظر اهل‌بیت(ع) باید در دستور کار قرار گیرد.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: از این ماه بهترین استفاده را ببرید و در آن مردم را به دوست داشتن یکدیگر ترغیب کنید.

ایشان با بیان اینکه وظیفه وعاظ بسیار سنگین و مهم است، خاطرنشان کردند: سخنران باید به آنچه که بر منابر به مستمعین می‌گوید، ابتدا خود عمل کند؛ چراکه عملی شدن این مهم، بیشترین تاثیر را بر مردم می‌گذارد.

ابنا: آیت‌الله ‌سیستانی همچنین از سخنرانان حاضر در جلسه خواست تا در مجالس روضه نحوه حکمرانی امام علی(ع) را برای مردم تشریح کنند تا قوانین حکومتی امیرالمومنین(ع) برای همگان الگو شود.



تاریخ : جمعه 2 آبان 1393 | 11:18 ب.ظ | نویسنده : حیدر امیرپور | نظرات
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR طی فراخوانی اعلام کرد به پرسش‌های شرعی مخاطبان که مربوط به احکام عزاداری است، پاسخ می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده، کارشناس مسائل فقهی به پرتکرارترین سوالات، مطابق با فتاوای حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پاسخ داده‌اند که در ادامه متن و فیلم پاسخ‌ ایشان به این سوالات ارائه می‌شود:

یک عزاداری مورد رضایت اهل‌بیت علیهم‌السلام چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

در جواب باید عرض کنیم عزاداری دو حیث دارد: یک حیث محتوایی است و مطالبی که گفته می‌شود، یک حیث قالب و شیوه عزاداری است. از نظر محتوا آنچه که گفته می‌شود نباید مطالب حرام و خلاف شرع باشد، یعنی دروغ نباشد، غلو نباشد، موجب وهن به مذهب نباشد، موجب تنقیص مقام اباعبدالله علیه‌السلام و معصومین علیهم‌السلام نباشد و همچنین موجب پایین آمدن مقام خود مومنین و عزاداران هم نباشد؛یعنی از نظر محتوا مطالب مستند باشد، خلاف عقاید مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام نباشد، خلاف مرام اهل‌بیت علیهم‌السلام نباشد. نسبت به شیوه عزادارای اولا همراه با کار حرام نباشد مثل موسیقی حرام و امثال اینها، و موجب وهن مذهب هم نباشد، یعنی کاری نکنند که سوژه به دست دشمنان بیافتد و با این شیوه عزاداری که داریم، آنها علیه مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام و پیروان مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام تبلیغ سو داشته باشند. اجمالا این را می‌توانیم ویژگی‌های عزاداری مناسب مورد رضایت اهل‌بیت علیهم‌السلام برشماریم.
ادامه مطلب
تاریخ : جمعه 2 آبان 1393 | 12:38 ق.ظ | نویسنده : حیدر امیرپور | نظرات

 
 
کد خبر: 406372
تاریخ مخابره : ۰۱/۰۸/۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
نام امام حسین(ع) در تورات و انجیل چیست؟
همچنین در تورات نام مبارك حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ «هلیون» بوده است.
به این مطلب امتیاز دهید
0 0
0 نظر
[-] اندازه متن [+]

 

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، از برخی روایات اسلامی استفاده می شود كه اسم مبارك امام حسن ـ علیه السلام ـ و امام حسین ـ علیه السلام ـ در تورات (كتاب مقدس یهودیان) «شبر» و «شبیر» و در انجیل (كتاب مقدس مسیحیان) «طاب» و «طیب» می باشند.(1)


و در روایتی دیگر آمده است كه نام پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و ائمه ـ علیهم السلام ـ در تورات به زبان عبرانی چنین بوده است: میذمیذ (مصطفی ـ صلی الله علیه و آله ـ) ایلیا (علی مرتضی ـ علیه السلام ـ) قیذور (حسن مجتبی ـ علیه السلام ـ) ایرییل (حسین شهید) مشفور (زین العابدین ـ علیه السلام ـ) مسهور (محمدباقر ـ علیه السلام ـ) مشموط (جعفر صادق ـ علیه السلام ـ) ذومرا (امام موسی كاظم ـ علیه السلام ـ) هذاد (علی بن موسی الرضا ـ علیه السلام ـ) تیمورا (محمدتقی ـ علیه السلام ـ) نسطور (علی النقی ـ علیه السلام ـ) نوقش (حسن عسگری ـ علیه السلام ـ) قدیمنا (حضرت مهدی ـ علیه السلام ـ)(2)

 


همچنین در تورات نام مبارك حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ «هلیون» بوده است.(3)

 

لازم به ذكر است كه در تورات و انجیل كه فعلاً موجودند و در دسترس قرار دارند نام مبارك پیامبر اسلام و ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ ذكر نشده است و نامهایی كه قبلاً ذكر شد در این كتب یافت نمی گردند.

 

علت شان اینست كه تورات و انجیل موجود تورات و انجیل واقعی نیست و تحریفات زیادی در آنها صورت گرفته است چیزهای زیادی از آن كم شده و مطالبی به آنها اضافه گردیده اند. در باب 36 سفر پیدایش تورات شرح وفات و دفن حضرت موسی بیان گردیده است و معلوم می شود كه این مطالب پس از حضرت موسی ـ علیه السلام ـ به تورات اضافه شده است.

 

پس عدم ذكر نامهای مبارك ائمه ـ علیهم السلام ـ و حتی نام شخص پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ در كتابهای فعلی یهودیان و مسیحیان دلیل بر عدم ذكر این نامها در كتب مقدس واقعی آنها نمی باشد. در انجیل برنابا نام حضرت پیامبر صریحاً ذكر شده(4) و همین مطلب باعث شده كه مسیحیان نسبت به این انجیل بی اعتنا باشد. و آن را جزء اناجیل رسمی محسوب نكنند.


از سوی دیگر قرآن می فرماید: «كسانی كه كتاب های آسمانی به آنان داده ایم او (پیامبر) را همچون فرزندان خود می شناسند (گرچه) جمعی از آنان حق را آگاهانه كتمان می كنند.»(5) از این آیه مباركه استفاده می شود كه اهل كتاب پیامبر اسلام را به خوبی می شناخته اند. و نام و نشان او را در كتابهای مذهبی خود خوانده اند. و صفات جسمی و روحی و ویژگیهای پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ در كتب پیش به قدری زنده و روشن بوده است كه ترسیمی كامل از او در اذهان كسانی كه با آن كتب سر و كار داشته اند بوده است. بنابراین معلوم می شود كه تورات و انجیلی كه فعلاً در دسترس می باشند غیر از تورات و انجیل واقعی و حقیقی است. و از نظر ما مسلمانان این كتب موجود هیچگونه اعتبار و ارزشی ندارد.


در نتیجه: نامهای مبارك ائمه ـ علیهم السلام ـ و پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ و فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ در كتابهای مقدس كه تورات و انجیل باشد بطور صریح ذكر شده و پیروان این دو دین براساس آنچه در تورات و انجیل راجع به پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ و اوصیاء آن حضرت ذكر شده بود. كاملاً با اوصاف و ویژگی های پیامبر و ائمه ـ علیهم السلام ـ آگاهی داشته اند.

 

 


پی نوشت ها:

1. ابن شهر آشوب، مناقب آل أبی طالب، ص 166، نجف، مطبعه حیدریه، 1376 هـ ق.
2. اعلمی، حسن، عیون الاخبار الرضا، ج 2، ص 147، بیروت، مؤسسه اعلمی، اول 1404.
3. مفید، الاختصاص، 37 قم، جامعه مدرسین بی تا.
4. انجیل برنابا، 29:14.
5. بقره، آیه 146.

 



تاریخ : پنجشنبه 1 آبان 1393 | 01:27 ب.ظ | نویسنده : حیدر امیرپور | نظرات

نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1393/7/30      12:32:0    تعداد بازدید كنندگان خبر:387


نسخه چاپی
اطلاعیه نیروی انتظامی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم الحرام
گروه ناجا- نیروی انتظامی در آستانه فرارسیدن ماه عزای آل الله، اطلاعیه ای منتشر کرد.


به گزارش پایگاه خبری پلیس، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در آستانه فرار رسیدن ماه محرم الحرام و عاشورای حسینی اطلاعیه‌ای صادر کرد.


متن اطلاعیه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به شرح ذیل است:


" ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه".


محرم ماه قیام و شهادت و احیای نهضت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت است كه با قیام خود نهضت جاویدان عاشورا را بنا نهادند.


یکی از اهداف بلند نهضت عاشورا مقابله با پلشتی های خرافی و انحرافات تفکری حاکم بر جامعه اسلامی بوده است.به تأسی از تعالیم مکتب حسین (ع) انتظار می رود دل دادگان حسین (ع) و محبان اهل البیت (ع) با ترویج ارزش های راستین مکتبی و الهام گرفتن از سیره نورانی ائمه هدی (ع) در نحوه عزاداری و احیاء یاد و خاطره و افکار و اهداف سرور و سالار شهیدان کربلا حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با هرگونه تلاش ها و جریان های انحرافی و خرافی گری از قبیل قمه زنی،استفاده از آلات و ادوات نامتعارف موسیقی و هرگونه رفتارهای موهن مقابله هوشمندانه نموده و حقیقت های قدسی نهضت عاشورا را که در جلوه های اخلاقی، ایثار، نوع دوستی، اخوت و برادری، رعایت حقوق دیگران نمود پیدا می کنند تبیین و ترویج نمایند.


نیروی انتظامی نیز همگام با این پویش عظیم مردمی ضمن گرامیداشت حماسه عظیم و باشكوه الهی عاشورا، اعتقاد دارد كه حركت‌های سنتی عاشورایی بایستی بیانگر و تقویت كننده پیام جهاد، ایثار، شهادت و ترجمان اسلام ناب محمدی (صلی علیه و آله و سلم) باشد.


پرواضح است نیروی انتظامی با کمال افتخار در راستای تأمین نظم و امنیت و خدمتگزاری به مردم قدرشناس و ولایی با مشارکت و همراهی قاطبه عزاداران عزیز انجام وظیفه خواهد نمود.


بر این اساس نیروی انتظامی برای برگزاری هرچه باشکوه مراسم اقامه عزا و احیای واقع کربلا توجه شهروندان محترم را به موارد ذیل جلب نموده و نسبت به رعایت آنها تأکید می نماید.


1-ماموران انتظامی و راهنمایی و رانندگی با تلاش بی وقفه کوشش خواهند کرد با برقراری نظم و امنیت و سهولت در تردد خودروها، برشکوه و عظمت مراسم عزاداری در سراسر کشور بیفزایند، لذا به شهروندان محترم توصیه می شود با ماموران انتظامی و راهنمایی و رانندگی در این ایام همکاری صمیمانه داشته باشند.


2- تاکید می شود مسئولان و خادمین هیأت ها و دسته های عزاداری به منظور صیانت از حقیقت نهضت عظیم کربلا، از انجام اعمال خرافی و دور از شأن اسلام که موجب وهن دین و مظهر بی نظمی و ناهنجاری اجتماعی است، جلوگیری نمایند.


3-مسئولان هیات های عزاداری و تکایا، از نصب هر گونه داربست در معابر عمومی که موجب مسدود شدن خیابان و یا کندی عبور و مرور می شود جلوگیری نمایند.


4- توصیه می شود در حرکت دسته های عزاداری و حین برگزاری مراسم عزاداری، بویژه در ساعات پایانی شب و استفاده از بلندگو، رعایت حال بیماران و افراد مسن مد نظر قرار داده شود.


5- مراکز110 پلیس در تمامی ساعات شبانه روز آماده دریافت اطلاعات و خدمت رسانی به مردم خواهند بود.


تاریخ : چهارشنبه 30 مهر 1393 | 10:30 ب.ظ | نویسنده : حیدر امیرپور | نظرات
»  تحقیق و پژوهشی پیرامون حضرت رقیه 
نوشته شده در سه شنبه ۲۹ مهر ۹۳

حضرت رقیه

کتاب ارزشمند “تحقیق و پژوهشی پیرامون حضرت رقیه(س)” تألیف محقق گرانقد حجه الاسلام شیخ جعفر تبریزی (دام ظله) می باشد که بنابر درخواست یکی از بینندگان وبگاهم و با اجازه مؤلف و ناشر، این کتاب به صورت فایل PDF جهت مطالعه علاقه مندان آماده گردید.

مؤلف کتاب هدف خود را از تألیف این کتاب اینگونه بیان می کند:

با توجه به سفر استادالفقهاء و المجتهدین مرحوم میرزا جواد تبریزی (ره) به شام و حضور در مرقد مطهر حضرت زینب کبری (علیها سلام)  و حضرت رقیه (علیها سلام) و تأکید ایشان بر استحباب زیارت و عظمت این مکان ها، بر آن شدم کتابی را با الهام گیری از راهنمایی و مبانی آن مرجع فرزانه در خصوص شخصیت حضرت رقیه (سلام الله علیها) گردآوری نمایم و در آن، گفتار، نوشته ها و استفتاءات آن مرجع بزرگوار (قدس سرّه) را گردآوری نمایم، تا ذخیره ای باشد بر روزی که لا یَنفَعُ مالً و لا بَنونَ إلا مَن أتی الله بِقَلبٍ سَلیم. إن شاء الله تعالی.

فایل PDFdownload-icon(30)



تاریخ : چهارشنبه 30 مهر 1393 | 10:47 ق.ظ | نویسنده : حیدر امیرپور | نظرات
کد خبر: 405943
تاریخ مخابره : ۳۰/۰۷/۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶

مگر نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل پرهیز نمی شود. در این حال سزاوار است که مؤمن، لقای پروردگار را طلب کند.
به این مطلب امتیاز دهید
0 0
0 نظر
[-] اندازه متن [+]

 

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، در این روز (26 ذی الحجه)کاروان سیدالشهدا و اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین در مسیر حرکت خود از مکه به کوفه برای خلق حماسه بی بدیل عاشورا، به هفدهمین منزلگاه رسید. منزلگاهی به نام "شراف".

 

 این منزل داراى آب زیادى بود و امام علیه‏ السلام به جوانان امر فرمودند كه آب بردارند.

 

از این منزل به بعد بود كه عبیداللّه‏ بن زیاد لشكر براى مانع شدن آن حضرت از ورود به كوفه فرستاد.

 

حضرت در منزلگاه شراف دستور دادند که آب فراوان برداشته و صبحگاهان حرکت کنند.

 

در میان راه و هنگام ظهر به لشکری برخوردند و امام حسین(علیه السلام) با سرعت و قبل از دشمن در منزل «ذُوحَسَم» مستقر شد.

 

آنگاه امام(علیه السلام) فرمان داد تا لشکر دشمن و نیز اسبان آنان را سیراب کنند.

 

لشکر امام(علیه السلام) و لشکر دشمن به فرماندهی حُر، نماز ظهر و عصر را به امامت حضرت خواندند.

 

امام سپاه حُر را چنین خطاب فرمود: ... ما اهل بیت سزاوارتر به ولایت و حکومت بر شما هستیم از مدعیانی که بر اساس عدالت رفتار نمی کنند و در حق شما ستم روا می دارند. ای مردم! من به سوی شما نیامدم مگر آن که دعوتم کردید. پس اگر از آمدنم ناخشنودید، بازگردم.»

 

تا حضرت خواست برگردد، حُر مانع گشت. حضرت فرمود: «مادرت به عزایت بنشیند! چه می خواهی؟ حُر گفت: مأمورم که تو را به نزد عبیدالله بن زیاد ببرم. حال اگر نمی پذیری، حداقل راهی را انتخاب کن که نه به کوفه باشد و نه به مدینه.

 

از سخنان حضرت در این منزلگاه:

مگر نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل پرهیز نمی شود. در این حال سزاوار است که مؤمن، لقای پروردگار را طلب کند.
 



تاریخ : چهارشنبه 30 مهر 1393 | 10:26 ق.ظ | نویسنده : حیدر امیرپور | نظرات
کد مطلب: 8321
تاریخ انتشار : ۱۸:۰۵:۲۰ // ۲۸-۰۷-۱۳۹۳
صدای سراب: ضریح جدید امامزاده سراب با الهام از ضریح امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام با هزینه ای بالغ بر 120 میلیون تومان در این مکان مقدس نصب شد.

به گزارش صدای سراب , ضریح جدید امامزاده شهرستان سراب که با الهام از ضریح امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام با هزینه ای بالغ بر 120 میلیون تومان ساخته شده در امامزاده سراب نصب شد.

طی مراسمی  با حضور مردم  و مسئولین روز یکشنبه اول ماه محرم از 3 بعد ازظهرتا اذان مغرب از ضریح جدید رونمایی خواهد شد.

این امامزاده در جنوب غربی شهر سراب، جنب قبرستان عمومی شهر واقع شده است. بنا دارای یك در ورودی چوبی ساده است با سردر آجری و دیواری چینه‌ای به ارتفاع متوسط 2/5 متر كه تمام حیاط را محصور كرده است. حیاط 80 متر طول و 70 متر عرض دارد و در سرتاسر كف آن قبرهای مختلفی كه مربوط به قرن اخیرند، دیده می‌شود.
ساختمان این بقعه بنایی است كه با ازاره سنگی و بدنه و گنبد و منارهای آجری ساخته شده است. طاقنمای بنا دارای مقرنس‌كاری گچی است و تزیین لچك‌های بالای آن با آجر لعابی (كاشی) بوده كه تمامی آن فرو ریخته است.
بنا دارای دو مناره به ارتفاع 9 متر است كه از كنگره و مأذنه آن اثری بر جای نمانده است. نوع ساختمان ساده است، ولی در بعضی قسمت‌ها با آجرچینی، تنوعی به ظاهر ساختمان داده‌اند. سبك بنا و ستون‌ها آن را به قرن هشتم و نهم منسوب می‌كند.
پوشش داخلی امامزاده و قسمت مختلف آن هیچگونه تزئین و سنگ‌نبشته‌ای كه تاریخ بنا و سازنده آن را مشخص سازد، ندارد.

امامزاده سراب
اامامزاده سراب
امامزاده سراب
امامزاده سراب
امامزاده سراب
امامزاده سراب
امامزاده سراب
امامزاده سراب
امامزاده سراب
امامزاده سراب
امامزاده سراب
برچسب‌ها: 



تاریخ : سه شنبه 29 مهر 1393 | 10:15 ق.ظ | نویسنده : حیدر امیرپور | نظرات
نظر آیت الله نوری همدانی در مورد قمه زنی
در جریان کربلا تنها نباید به ذکر معلول‌ها اکتفا کرد، بلکه باید علت‌ها را نیز ذکر کرد.
به این مطلب امتیاز دهید
0 0
0 نظر
[-] اندازه متن [+]

 

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، آیت‌الله نوری همدانی در آستانه فرا رسیدن ماه محرم و اعزام مبلغان به نقاط مختلف کشور توصیه‌هایی به آنان و همچنین عزاداران و هیئات مذهبی ارائه کردند.

 

ایشان با تاکید بر اینکه جریان کربلا یک دانشگاه است و باید پیام‌های آن را درک و در زندگی فردی و اجتماعی خود پیاده کنیم، خواستار توجه بیش از پیش مردم و عزاداران به حفظ شعائر حسینی در عزاداری‌ها شدند.

 

مرجع تقلید شیعیان افزودند: در جریان کربلا تنها نباید به ذکر معلول‌ها اکتفا کرد، بلکه باید علت‌ها را نیز ذکر کرد و مبلغان و روحانیان باید در منابر افزون بر ذکر مصیبت و مرثیه به علل بوجود آمدن حادثه کربلا نیز اشاره کنند.

 

ایشان با تاکید بر اینکه عاشورا احیای دین در همه ابعاد است، اظهار داشتند: حرکت اباعبدالله(ع) برای این بود که می‌خواستند تمام ابعاد دین را نشان دهند، اسلام تنها بعد عبادی نیست، بلکه ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد.

 

آیت‌الله نوری همدانی افزودند:‌‌ همان گونه که خود حضرت فرموده‌اند، جریان عاشورا قیام برای امر به معروف و نهی از منکر بود و باید این مساله در عزاداری‌ها، منابر و مرثیه‌ها و مداحی‌ها منعکس شود.

 

معظم له در ادامه انقلاب اسلامی را الهام گرفته از عاشورا دانسته و تصریح کردند: از دیگر نکاتی که باید به آن توجه شود نقش زنان در عاشورا و احیای دین بوده است، همین‌طور در انقلاب اسلامی نیز بانوان نقش غیر قابل انکاری داشته‌اند.

 

این مرجع تقلید ظلم ستیزی را از دیگر ابعاد واقعه عاشورا ذکر و اظهار کردند: حضرت سیدالشهدا(ع) برای احیای عدالت و حق قیام کردند، بنابراین جریان ظلم ستیزی و بیان ظلم نیز باید در عاشورا منعکس باشد.

 

آیت‌الله نوری همدانی افزودند: ما دو نوع عزاداری و روضه خوانی داریم، یک نوع که با زمان شاه سلطان حسین صفوی منطبق می‌شود که تنها عزاداری کنند و گریه کنند و سیاه بپوشند و یک نوع عزاداری نیز این است که در کنار روضه خوانی و گریه به تبیین فلسفه قیام بپردازیم و اهداف حضرت را از حرکتشان تشریح کنیم.

 

ایشان با تاکید بر اینکه فقه ما باید فقه عاشورایی باشد، اظهار داشتند: جریان کربلا، یک نهضت، قیام و حرکت هدفمند است؛ اینکه یک گوشه بنشینیم و زیارت عاشورا بخوانیم و عزداری کنیم درست نیست، باید به صحنه اجتماع بیاییم و به مردم این نکته را تبیین کنیم که روح مبارزه با ظلم در دنیای کنونی، مبارزه با استکبار، صهیونیسم و ایادی آن‌ها است.

 

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه عاشورا تقابل دو جهان بینی الهی اسلامی و سکولاریسم است، اظهار داشتند: امروز هم این دو تقابل در دنیا وجود دارد؛ یک تقابل، تقابل اسلامی است که از انقلاب اسلامی نشات گرفته است و یک تقابل هم سکولاریسم و حرکتی است که آمریکا، تکفیری‌ها، داعش و دولت‌های تابع آن‌ها دارند.

 

ایشان تقابل جبهه حق و باطل را همیشگی دانست و فرمودند: جریان دیگر در عاشورا، جریان عزت و هیهات من الذله است؛ حرکت امام حسین(ع) به ما نشان می‌دهد که هیچ‌گاه زندگی انسان نباید توام با ذلت و سلطه پذیری باشد.

 

آیت‌الله نوری همدانی با ابراز تاسف از برخی تحریف‌های پدید آمده در عزاداری‌ها بر لزوم مبارزه با این تحریف‌ها تاکید و تصریح کردند: ما باید به نحوی جریان مصیبت حضرت سیدالشهدا(ع) را نشان دهیم که هیچ وهنی برای مذهب ما نباشد.

 

ایشان افزودند: هر حرکتی در عزاداری‌ها که دین اسلام و مذهب را خرافی، بی‌پایه و اساس نشان دهد برای ما مایه ننگ و عار است و باید این نکته را در عزاداری‌ها مدنظر داشته باشیم و از آن بپرهیزیم.

 

معظم له قمه زنی را از این دست افعال و اعمال دانست که باعث وهن دین، مذهب و اسلام می‌شود و در همین راستا اظهار داشت: دشمنان بیشترین سوء استفاده را از قمه زنی دارند؛ به همین دلیل از همه تقاضا داریم که این نکته را مدنظر داشته باشند.

 

ایشان با تاکید بر اینکه عزاداری‌ها باید منطبق با موازین اسلامی باشد و هیچ گونه انحرافی در آن وجود نداشته باشد، تصریح کردند: هرگونه حرکتی در عزداری‌های که موجب وهن مذهب و اختلاف در امت اسلام شود حرام است.

 

 



تاریخ : دوشنبه 28 مهر 1393 | 11:14 ق.ظ | نویسنده : حیدر امیرپور | نظرات
کد مطلب: 8267
تاریخ انتشار : ۰۱:۲۹:۰۳ // ۲۵-۰۷-۱۳۹۳
تعویض ضریح امامزاده بزرگ سراب .

ادامه مطلب
تاریخ : دوشنبه 28 مهر 1393 | 10:11 ق.ظ | نویسنده : حیدر امیرپور | نظرات
کد مطلب: 8267
تاریخ انتشار : ۰۱:۲۹:۰۳ // ۲۵-۰۷-۱۳۹۳
تعویض ضریح امامزاده بزرگ سراب .

ادامه مطلب
تاریخ : دوشنبه 28 مهر 1393 | 10:11 ق.ظ | نویسنده : حیدر امیرپور | نظرات
مباهله در اصل از «بَهل» به‌معنی رها کردن و برداشتن قید و بند از چیزی است، اما مباهله به‌معنای لعنت کردن یکدیگر و نفرین کردن است.

کیفیت مباهله به این گونه است که افرادی که درباره مسئله مذهبی مهمی گفتگو دارند در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرّع کنند و از او بخواهند که دروغ گو را رسوا سازد و مجازات کند.

 


ادامه مطلب
تاریخ : دوشنبه 28 مهر 1393 | 10:09 ق.ظ | نویسنده : حیدر امیرپور | نظرات
خبرنگار بی بی سی عکس زیر را در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد که اطلاعیه ماه محرم در یک نشریه محلی در آمریکا است.
در آستانه فرارسیدن ماه محرم شیعیان سراسر جهان خود را برای برگزاری آئین های مذهبی آماده می کنند.
مهرنوش پورضیایی خبرنگار بی بی سی عکس زیر را در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد که اطلاعیه ماه محرم در یک نشریه محلی در آمریکا است.
اطلاعیه محرم در آمریکا (عکس)


تاریخ : دوشنبه 28 مهر 1393 | 12:05 ق.ظ | نویسنده : حیدر امیرپور | نظرات
 
 
کد خبر: 404860
تاریخ مخابره : ۲۷/۰۷/۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
آداب نام بردن اسماء مبارکه
وقتی «نظّام رشتی» می خواستند اسم حضرت زینب(سلام الله علیها) را ببرند با صدایی رسا و قوی می گفتند: عقیله ی بنی هاشم، دُخت کبرایِ امیرالمؤمنین، مجلله بی بی، زینب کبری علیهاالسلام.
به این مطلب امتیاز دهید
0 0
0 نظر
[-] اندازه متن [+]

 

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، یکی از نکات اخلاقی که حضرت آیت الله مجتهدی نقل می کردند: اینکه به اسماء مبارکه باید احترام گذاشت. میرزا ابوالقاسم یزدی(رحمه الله) کیسه ای به همراه داشتند و هر وقت در کوچه و بازار ورقی را که اسماء مبارکه روی آن بود می دیدند بر می داشتند و در کیسه می اندختند و حتی در منزل جستجو می کرد اسماء جلاله و اسماء مبارکه اهل بیت(علیهم السلام) را جدا می گذاشتند.

چه بسا که احترام و تجلیل از یک اسم، باعث برکات و توفیقات زیادی شود. کسانی که اسماء مبارکه را با احترام ذکر نمی کنند، منبرشان نور ندارد.

شخصی به واعظی گفته بود بگو: حضرت علی اکبر علیه السلام نگو علی اکبر. بعضی که روضه می خوانند رعایت ادب را نمی کنند و می گویند: «زینب بیچاره» ،بلکه بیچاره خود اوست که حرمت بزرگان و مقربان درگاه الهی را حفظ نمی کند.

وقتی «نظّام رشتی» می خواستند اسم حضرت زینب(سلام الله علیها) را ببرند با صدایی رسا و قوی می گفتند: عقیله ی بنی هاشم، دُخت کبرایِ امیرالمؤمنین، مجلله بی بی، زینب کبری علیهاالسلام.

وقتی اسم ائمه اطهار (علیهم السلام) را می نویسی (ع) یا (ص) ننویس بلکه کاملا «علیه السلام» یا «صلی الله علیه و آله و سلم» را بنویس.

 



تاریخ : یکشنبه 27 مهر 1393 | 11:12 ب.ظ | نویسنده : حیدر امیرپور | نظرات
21 دقیقه پیش]
 
 
کد خبر: 404173
تاریخ مخابره : ۲۵/۰۷/۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
چگونه انسان با یک بار "لا اله الّا الله" وارد بهشت می شود؟
سر این مسئله این است که در آن زمان و به طور کلی بعد از مرگ زبان انسان دست خودش نیست بلکه اعمال و رفتار دنیایی و آنچه در دنیا انجام داده است زبان انسان می‌شود.
به این مطلب امتیاز دهید
0 0
0 نظر
[-] اندازه متن [+]

 

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، آیت الله جوادی آملی در درس خارج فقه خود به سر اینکه چگونه انسان با یک بار لا اله الا الله گفتن وارد بهشت می شود، پاسخ دادند.

 

وی در درس خارج فقه خود به مباحث اخلاقی و چگونگی وارد شدن انسانی که یک بار لا اله اله الله گفته پرداخته و گفتند: در بعضی روایات آمده است که اگر در قیامت یک بار «لا اله الا الله» بگوید وارد بهشت می‌شود.

 

سر این مسئله این است که در آن زمان و به طور کلی بعد از مرگ زبان انسان دست خودش نیست بلکه اعمال و رفتار دنیایی و آنچه در دنیا انجام داده است زبان انسان می‌شود.

 

نمونه آن مسئله رؤیا و خواب است که انسان در آن عالم زبانش در اختیار خودش نیست بلکه زبانش در اختیار ملکات اوست. اگر انسان بد دهنی بود در خواب هم بد دهنی خواهد کرد و اگر انسان متذکری باشد در عالم رؤیا هم ذکر می‌گوید.

 

تفاوت عالم رؤیا و عالم دنیا هم در این است که در عالم دنیا هم ذکر آن ثواب دارد و هم بد دهنی گناه دارد چرا که در اختیار انسان است اما در عالم رؤیا این چنین نیست یعنی نه ذکر صواب دارد و نه بد دهنی گناه.

 

وی اضافه کرد: بنابراین افعال انسان بعد از موت در اختیار خودش نیست بلکه در اختیار ملکات و خلق و خوی اوست لذا هر چه در دنیا کرده بود آن روز ظهور می‌کند و شاید به همین دلیل باشد که در مورد بعد از مرگ گفته شده است «الیوم نختم علی افواههم» همین مسئله باشد.

 

یک وقت دهن را می‌دوزند یک وقت اصلاً کسی نمی‌تواند حرف بزند و آن کسی که حرف می‌زند همین ملکات نفسانیه است. اینکه دست و پای انسان در آن روز شهادت می‌دهد به همین دلیل است که این‌ها در اختیار ملکات نفسانیه هستند نه در اختیار انسان. اگر این تحلیل روشن شد معلوم می‌شود اگر کسی یک لا اله الا الله با اخلاص بگوید معلوم می‌شود که در دنیا انسان موحد با اخلاصی بوده است. بر اساس آنچه بیان شد زبان در آنجا دست ما نیست که ما با اختیار بخواهیم بگویم بلکه این زبان در اختیار خلق و خو و عقیده و اندیشه‌ماست و آن کسی که اندیشه و تفکر الوهی دارد می‌تواند این کلمه را بگوید.

 

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: فکر الوهی داشتن و موحد بودن به همین سادگی نیست بر اساس آیه 106 سوره یوسف «وَمَا یؤْمِنُ أَکثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِکونَ؛ و بیشترشان به خدا ایمان نیاورند مگر به شرک» اکثر مؤمنین مشرک هستند چرا که فکر توحیدی بسیار مشکل است.

 

برای اینکه بسیاری از مؤمنین خدا را به همراه بسیاری از چیزها قبول دارند یعنی برخی از مؤمنین علاوه بر اینکه از جنهم می‌ترسند از زید هم می‌ترسند از مقامش‌هم می‌ترسند، از بانکش از پولش هم می‌ترسند انسانی که اینگونه شد دیگر مشرک است. بنابراین کسی که در خوف و شوقش علاوه بر ترس از جهنم و شوق نیل به بهشت چیزی دیگری است موحد نیست. خداوند گوشه‌ای از این توحید را در آیه 39 سوره احزاب این‌گونه بیان می‌کند: «الَّذِینَ یبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیخْشَوْنَهُ وَلَا یخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا؛ کسانی که پیام‌های خدا را می‌رسانند و از او می‌ترسند و از هیچ کس جز او نمی‌ترسند، خدا برای حساب کردن اعمالشان کافی است».

 



تاریخ : جمعه 25 مهر 1393 | 03:48 ب.ظ | نویسنده : حیدر امیرپور | نظرات

تعداد کل صفحات : 76 :: 1 2 3 4 5 6 7 ...

  • ویندوز سون | آنکولوژی | اخبار وب