هیئت سرابی های مقیم مرکز (جوادیه)

همانا قیام من برای اصلاح امّت جدم بود و هدف مهم من امر به معروف و نهی از منکر است.امام حسین (ع)

RSS

92

تعداد بازدید:

ارسال شده توسط حیدر امیرپور در شنبه 31 مرداد 1394 | نظرات ()

 

بایدهاونبایدهای حکومت درکلام امیرمؤمنان(ع)

تعداد بازدید:

کد خبر: 302701 0

دوران حکومت علوی اگرچه با مکر حاسدان و شمشیر کینه دشمنان خیلی طولانی نشد و با شهادت امیرمؤمنان(ع) پرونده آن بسته شد ...

به گزارش پارس به نقل از عقیقدوران حکومت علوی اگرچه با مکر حاسدان و شمشیر کینه دشمنان خیلی طولانی نشد و با شهادت امیرمؤمنان(ع) پرونده آن بسته شد و حسرت داشتنش برای همیشه بر دل تاریخ ماند، اما همان زمان کوتاه کافی بود که کامِ تاریخ تا قیام قیامت سیرابِ برترین و متعالی‌ترین آموزه‌ها بویژه در حوزه ارتباط حکومت و ملت و حقوق متقابل آنها شود. از این رو و به مناسبت آغاز هفته دولت با سیدمحمدمهدی جعفری، عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز، پژوهشگر متون دین، نهج‌البلاغه پژوه و صاحب 15 عنوان تالیف درباره نهج‌البلاغه همچون مجموعه پنج جلدی «پرتویی از نهج البلاغه» و «آموزش نهج البلاغه» درباره شاخصه‌های حکومت از منظر مولای متقیان(ع) به گفت و گو پرداخته ایم که مشروح آن را می‌خوانید:

ارسال شده توسط حیدر امیرپور در شنبه 7 شهریور 1394 | نظرات () ادامه مطلب

 

فرمایشات امام‌ رضا علیه‌السلام درباره زنان

تعداد بازدید:

امام‌ رضا علیه‌السلام امام مهر است و دوستی؛ امام غریبی که برای ما آشناتر از هر آشنایی است؛ امامی که به اقتضای امامت، راهبر است و راهنما، امین است و آموزگار، هادی است و دستگیر.
به گزارش پایگاه 598، در این مسیر، به دنبال شناخت آن‌چه زن باید باشد و آن‌چه باید بداند و عمل کند، به‌سراغ روایاتی از ایشان رفتیم که محوریت آن‌ها، زنان بود و جایگاه‌شان، بایدهایشان بود و نبایدهایشان؛ تا چراغی برگیریم، توشه راه و قدمی برداریم، در مسیر درست.

دخترانه‌ها
امام ‌رضا علیه‌السلام می‌فرمایند: «در خانه‏اى كه نام یكى از زنان فاطمه باشد، محرومیت داخل نمى‏شود.» (1)

همسرانه‌ها
امام ‌رضا علیه‌السلام می‌فرمایند: «بعضی زن‌ها براى شوهرشان ‏بهترین غنیمت هستند؛ زنانی‌كه به شوهرانشان اظهار عشق و محبت كنند.» (2)

امام‌رضا علیه‌السلام در روایت دیگری می‌فرمایند: «هیچ فایده‌ای به کسی نمی‌رسد بهتر از این‌که برایش بانویی باشد که نگاه‌کردن به او و مصاحبت با او، موجب شادمانی همسر باشد و در غیاب شوهر، امانت‌دار و حافظ حریم خویش و خانواده و اموال شوهر است.» (3)

ابن‌جهم، در روایتی قابل تأمل نقل می‌کند: نزد امام‌رضا علیه‌السلام رفتم، دیدم که ایشان موهایشان را رنگ سیاه زده بودند. گفتم: فدایت شوم، موهایتان را سیاه کرده‌اید؟ فرمودند: در رنگ‌آمیزی مو پاداش است. رنگ‌کردن موی و آمادگی (با آراستن ظاهر) از چیزهایی است که پاکدامنی زنان را افزون می‌سازد. زنان پاکدامنی‌ها را رها کردند، چون همسرانشان خود را برای ایشان آماده نکردند. (4)

و در همین‌ زمینه در روایتی دیگر از قول امام ‌رضا علیه‌السلام  به آسیب‌شناسی این رفتار پرداخته شده‌ است: «چه‌بسا که بی‌توجهی مرد به آراستگی ظاهر، سبب گردد که زن از پاکدامنی فاصله بگیرد.» (5)

علاوه‌بر توصیه‌های اخلاقی و فردی، امام ‌رضا علیه‌السلام، توصیه‌هایی نیز در مورد نحوه آمیزش دارند و بر نکاتی دقیق و ریز در این زمینه اشاره دارند.

ایشان، در جواب مردی که زن جوانی داشته و پرسید که آیا به خاطر مصیبتی که دیده است می‌تواند آمیزش جنسی با همسر خود را چند‌ماه یا یک‌سال ترک کند، فرمودند: «اگر بیش‌از چهار ماه آمیزش جنسی را ترک کنی، گنه‌کار خواهی بود.» (6)

امام بر نکات دیگری نیز تأکید دارند: «پس‌ از آمیزش یک‌باره بلند نشوید و ننشینید، بلکه ابتدا به طرف راست بچرخید و اندکی بعد برای ادرار، ولو اندک برخیزید؛ پس‌ازآن برای رسیدن به تعادل و آرامش، غسل کنید؛ با رعایت این آداب از سنگ مثانه در امان خواهید ماند.» (7)

در روایت دیگری از امام‌رضا علیه‌السلام، ایشان بر حقوق مالی زنان تأکید و توجه ویژه داشته و از قول رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم می‌فرمایند: «خداوند متعال هر گناهی را مورد آمرزش قرار می‌دهد، مگر گناه انکار مهر زن...» (8)

مادرانه‌ها

امام‌رضا علیه‌السلام، به مادر‌بودن زنان نیز توجه ویژه داشته و توصیه‌هایی در این رابطه داشته‌اند. ایشان می‌فرمایند: «به زنان حامله کندر بخورانید تا فرزندی که در بطن دارند اگر پسر است، باهوش و دانا و شجاع و اگر دختر است، خوش‌قیافه و خوش‌اخلاق و... گردد.» (9)

در روایتی دیگر، حضرت بر حق مادربودن اشاره‌کرده و می‌فرمایند: «این حق همسر است (به عنوان مادر) که فرزند تا هفت سالگی در دامن او باشد؛ مگر زمانی‌که نخواهد نزد او بماند.» (10)

و در مرقومه حضرت برای مأمون آمده است: «نیکی به پدر و مادر واجب و لازم است؛ اگرچه مشرک و کافر باشند، ولی در معصیت خدا نباید اطاعتشان کرد.» (11)

زنانه‌ها
حضرت ‌رضا علیه‌السلام برای وجهه زن‌بودن نیز اهمیت جداگانه‌ای قایل‌ شده و در روایتی ظریف در‌ این ‌زمینه از قول پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم می‌‌فرمایند: «خداوند به زنان مهربان‌تر است تا مردان، و خداوند هرکس زنی را که میان او و آن زن پیوند خویشاوندی وجود دارد خشنود کند، در روز قیامت خشنود می‌گرداند.» (12)

منابع
1.    حر عاملی، وسایل‏الشیعه، ج15، ص129.
2.    نوری، مستدرك‌الوسایل، ج2، ص532.
3.    وسایل‌الشیعه، ج14، ص22.
4.    وسایل‌الشیعه، ج14، ص183.
5.    طبرسی، مکارم‌الاخلاق، ص489.
6.    وسایل‌الشیعه، ج14، ص188 و120.
7.    وسایل‌الشیعه، ج14، ص191.
8.    مستدرک‌الوسایل، ج۱۳، ص۳۷۸.
9.    مکارم‌اخلاق، ج1، ص192و193.
10.     شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج3، ص275.
11.     بحارالانوار، ج74، ص72.
12.     وسایل‌الشیعه، ج15، ص104.

ارسال شده توسط حیدر امیرپور در جمعه 6 شهریور 1394 | نظرات ()

 

محفل گرامیداشت ولادت امام رضا(ع) در دفتر آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در کابل

تعداد بازدید:

 
محفل گرامیداشت ولادت امام رضا(ع) در دفتر آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در کابل
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۵ سنبله ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۹
 

ارسال شده توسط حیدر امیرپور در جمعه 6 شهریور 1394 | نظرات ()

 

هفت خانه قرآنی روستایی در شهرستان دامغان فعالیت می کنند

تعداد بازدید:

شهرستان دامغان:

هفت خانه قرآنی روستایی در شهرستان دامغان فعالیت می کنند

شناسهٔ خبر: 2896964 -
دامغان- فرماندار دامغان از فعالیت هفت خانه قرآنی روستایی در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: چهار مؤسسه قرآنی در این شهرستان وجود دارد که زیر نظر اداره تبلیغات اسلامی فعالیت می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر مجد صبح پنج شنبه در برنامه قرآنی ۱۴۴۹ در جوار آستان مقدس امامزادگان جعفر و محمد(ع) دامغان، ضمن اشاره به فعالیت هفت خانه قرآنی روستایی زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی در این شهرستان، افزود: سه خانه قرآنی دیگر نیز در دست ساخت است که صدور مجوزهای لازم برای فعالیت های آنها در دست اقدام است.

وی تصریح کرد: حدود دو هزار نفر از قرآن دوستان دامغانی در خانه های قرآنی روستاهای این شهرستان از آموزش های لازم با حضور مربیان مجرب و توانمند بهره مند می شوند.

دامغان ۹ حافظ کل قرآن دارد

نماینده عالی دولت در شهرستان دامغان همچنین از وجود ۹ حافظ کل قرآن در این شهرستان خبر داد و افزود: دو هزار نفر از علاقمندان به قرآن حافظ یک جزء و پنج هزار نفر دیگر حافظ یک تا ۱۰ جزء قرآن کریم هستند.

مجد یادآور شد: ۶۰۰ نفر امسال در طرح آموزش حافظان قرآن کریم که از سوی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دامغان برگزار می شود شرکت خواهند کرد.

وی از فعالیت نخستین اتحادیه تشکل های قرآنی استان سمنان به مرکزیت شهرستان دامغان اشاره داشت و افزود: برنامه ریزی در خصوص امورات قرآنی در سطح استان از مهمترین اهداف ایجاد و راه اندازی اتحادیه تشکل های قرآنی است که مجوز آن از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می شود.

فرماندار شهرستان دامغان همچنین با بیان اینکه ۴۰۰ نفر از نوجوانان و جوانان دامغانی عضو کانون میثاق این شهر هستند، گفت: انجمن قرآن و نهج البلاغه نیز زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان فعالیت می کند.

قرآن کریم نقش مهمی در تربیت و هدایت انسان دارد

امام جمعه موقت دامغان نیز در خلال این آئین قرآنی به خبرنگار مهر اظهار داشت: آنچه از قرآن باید بدانیم این است که نقش قرآن در تربیت و هدایت انسان مهم و تأثیر گذار است.

حجت الاسلام محمد حسن رستمیان افزود: خود قرآن درباره این نقش مهم و تأثیر گذار می فرماید «یهدی الی الرشد» یعنی به انسانها قرآن رشد می دهد و در جای دیگر می فرماید: «یهدی للتی هی اقوم» یعنی انسان را به آن راهی که انحراف ندارد هدایت می کند و مهم این است که انسان چگونه می تواند از این فیض معنوی بهره ببرد.

وی یادآور شد: راه انس با قرآن فراگیری قرآن که اوج انس قرآن نیز حفظ قرآن است که در حدیثی داریم کسی که قرآن را حفظ می کند غرق در رحمت خداوند می شود و خداوند او را لباس از نور می پوشاند.

حضور ۴۵ نفر دامغانی حافظ قرآن در طرح ملی رحله

عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان دامغان همچنین اضافه کرد: امسال مدرسه حفظ قرآن برای نخستین بار در شهرستان راه اندازی شد و حدود ۴۵ نفر از دوستداران و علاقمندان به حفظ قرآن از یک تا پنج جزء را در طی دو ماه شروع کرده اند.

رستمیان در پایان گفت: طرح ملی رحله تبدیل به حرکتی بزرگ در سطح کشور شود که هدف و نیت مقام معظم رهبری که همان تربیت ده میلیون حافظ قرآن بوده تحقق پیدا کند.

در این آئین همچنین از تعدادی حافظ قرآن برادر و خواهر دامغانی با اهداء جوایزی تجلیل به عمل آمد و گروه تواشیح کانون میثاق دامغان نیز به اجرای برنامه پرداختند.

برنامه قرآنی ۱۴۴۹ از سوی فرمانداری و ادارات تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، شهرداری و شورای اسلامی و با همکاری هیئت امنای آستان مقدس امامزادگان جعفر و محمد(ع) و با هدف معرفی توانمندی های قرآنی شهرستان دامغان برگزار شد.

ارسال شده توسط حیدر امیرپور در جمعه 6 شهریور 1394 | نظرات ()

 

چرا خواب بین‌الطلوعین روزی انسان را کم می‌کند؟

تعداد بازدید:

امام باقر(ع) می‌فرماید: روزی‌ها معین و تقسیم شده است و خدای را فضل و زیادتی است که آن را از طلوع فجر تا طلوع خورشید تقسیم می‌کند. ذکر خدا بعد از طلوع فجر در تحصیل روزی مؤثرتر است از سفر کردن و کوشیدن.
به گزارش پایگاه 598، انسان از آن جهت که صاحب فکر و اندیشه است، می‌خواهد در مورد بسیاری از مطالب پرس‌وجو کرده، چرایی و چگونگی مطالب را دریابد. از جمله مسائلی که فکر انسان را به خود معطوف داشته، مسائل مربوط به «رزق و روزی» انسان و دیگر موجودات است به طوری که همواره در پی آن است تا روزی‌ِ بیشتری به دست آورد.

انسان سؤالات فراوانی را در این مورد در ذهن خود می‌یابد، تا آنجا که اگر بگوییم بعضی از سؤالات به صورت روزانه در بین مردم جریان دارد، سخن به گزاف نگفته‌ایم.

سؤالاتی از این قبیل:

- عوامل مؤثر در افزایش روزی چیست؟ اسباب و علل کاهش روزی کدام است؟

- فلسفه وسعت رزق یک گروه و اندک بودن رزق گروهی دیگر چیست؟

- نقش تلاش و سعی انسان برای به دست آوردن روزی و ارتباط آن با تقدیر روزی چگونه است؟

- آیا دعا در افزایش روزی مؤثر است؟

- تا چه اندازه رزق حلال و حرام در سرنوشت انسان مؤثر است؟

کتاب «رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث» اثر علی متین، به سؤالات و دغدغه‌های افراد در خصوص کسب رزق و روزی از دیدگاه قرآن و حدیث پاسخ گفته است که در ادامه می‌خوانید:

تأثیر دعا در فراخ‌ دستی امر مسلمی است، اما دعا در بعضی از اوقات تأثیرش افزون شده و در وسعت رزق و روزی مؤثرتر می‌نماید؛ از جمله آن اوقات، بین طلوعین است که در روایات معصومین (ع) به آن توجه شده است:

حسین بن مسلم می‌گوید: به امام باقر(ع) گفتم جانم فدایت آنها [اهل سنت] می‌گویند: خواب بعد از فجر مکروه است، چرا که روزی‌ها در این وقت تقسیم می‌شود. فقال: الارزاق موظوفة مقسومة، والله فصل یقسمه من طلوع الفجر الی طلوع الشمس، وذلک قوله: «وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِن فَضْلِهِ» ثم قال: وذکرالله بعد طلوع الفجر ابلغ فی طلب الرزق من الضرب فی الارض؛ روزی‌ها معین و تقسیم شده است، و خدای را فضل و زیادتی است که آن را از طلوع فجر تا طلوع خورشید تقسیم می‌کند و این فرموده اوست که: «از خدا فضل او را بخواهید» امام سپس فرمود: ذکر خدا بعد از طلوع فجر در تحصیل روزی مؤثرتر است از سفر کردن و کوشیدن.

در غررالحکم نیز آمده است:

قال علی (ع): الجلوس فی المسجد من بعد طلوع افجر الی حین طلوع الشمس للاشتغال بذکرالله سبحانه، اسرع فی تیسر الرزق من الضرب فی اقطار الارض؛ نشستن در مسجد بعد از طلوع صبح تا وقت طلوع آفتاب از برای مشغول بودن به ذکر خدا - که پاک است - شتابان‌تر است در آسان کردن روزی از حرکت در اطراف زمین؛ یعنی از رفتن به اطراف زمین از برای تجارت.

خواب بین الطلوعین

در روایات و سخنان معصومین (ع) از یک طرف به دعای بین الطلوعین برای جذب روزی، امر شده و آن را مؤثرتر از تلاش دانسته‌اند و از طرف دیگر، انسان‌ها را از خواب بین‌الطلوعین برحذر داشته‌اند، چرا که موجب فقر و نقصان و کاهش رزق و روزی می‌شود:

امام صادق (ع) می‌فرماید:

خواب بامداد نامبارک است، روزی را پس می‌زند، رنگ انسان را زرد می‌کند، رنگ صورت را تغییر داده و زشت می‌کند؛ این، خواب هر فرد بدبخت است، زیرا خدا روزی انسان‌ها را در بین طلوعین (فجر و طلوع آفتاب) تقسیم می‌کند. مبادا، در آن وقت بخوابید.

امام رضا (ع) در ذیل آیه «فَالْمُقَسِّمَاتِ أَمْراً» فرمود: فرشتگان روزی آدمیان را بین طلوع فجر و طلوع آفتاب تقسیم می‌کنند، هر کس در این وقت بخوابد از روزی خود غفلت کرده است.

علامه حسن‌زاده آملی در ذیل این سخن رسول اکرم (ص) که می‌فرماید: «الصبحة تمنع الرزق» می‌گوید: معنی ظاهر آن ظاهر است و باطن آن، این که بامداد هنگام شکار مردم کار است.

از آن‌جا که دعای بین طلوعین موجب جذب روزی می‌شود - که در این زمینه مؤثرتر از تلاش قلمداد شده - طبیعی است که خواب بامداد، انسان را از آن رزقی (فضل الهی) که می‌توانست به واسطه اشتغال به دعا و ذکر بدان دست یابد، محروم می‌کند، پس شاید بتوان گفت از آن‌جا که خواب بامداد با اشتغال به دعا و ذکر منافات دارد و موجب محرومیت انسان از فضل الهی می‌شود، به عنوان یکی از عوامل کاهش رزق به حساب می‌آید.

ارسال شده توسط حیدر امیرپور در جمعه 6 شهریور 1394 | نظرات ()

 

معیار عملی آیة الله نخودکی سه چیز بود!

تعداد بازدید:

معیار عملی آیة الله نخودکی سه چیز بود!
توصیه مطلب
۰
معیار عملی آیة الله نخودکی سه چیز بود!
پنجشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۳
مرجع : تبیان
بدانید که مدار و معیار امر و طریقه ما بر سه چیز است؛ شب زنده داری، لقمه حلال و توجه به نماز، به ویژه نماز اول وقت و حضور قلب در آن.

ارسال شده توسط حیدر امیرپور در جمعه 6 شهریور 1394 | نظرات () ادامه مطلب

 

راز نام حضرت امام رضا(ع)

تعداد بازدید:

۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵

امام جواد فرمود: "خدا پدرم را "رضا" نامیده، چون كه پسندیده خدا در آسمان بود و رسول خدا و أئمه هدی در زمین از او خوشنود بودند."
مهر: "ربلی" در کتاب كشف الغمّه در خصوص اسامی و القاب حضرت رضا(ع) آورده است: اسم حضرت "علی" و آن بزرگوار سومین "علی" در بین امامان(ع) است. كنیه امام "أبوالحسن" و القاب شریفش عبارت است از:  "رضا، صابر، رضی و وفی" كه مشهورترین آن‌ها "رضا" است. (۱)

مرحوم محدث قمی به نقل از مرحوم مجلسی افزون بر القاب فوق، لقب‌های "فاضل، قرّة أعین المؤمنین و غیظ الملحدین" را نیز بر شمرده است. (۲) امام موسی بن جعفر(ع) فرزندش "علی" را "رضا" لقب داده بود و گاهی می‌فرمود: "پسرم رضا را بگویید پیش من بیاید... به فرزندم رضا گفتم... فرزندم رضا گفت؛ امّا وقتی حضرت را مورد خطاب قرار می‌داد، می‌فرمود: یا أباالحسن. (۳) از این روایت استفاده می شود كه امام كاظم(ع) عنایت خاصی به لقب "رضا" برای فرزندشان داشتند و به نحوی به دیگران گوشزد می‌ كردند حضرت را "رضا" صدا بزنند.

در وجه نام گذاری حضرت به "رضا" احادیثی وارد شده است، از جمله: احمد بن أبی نصر بزنطی به امام جواد(ع) عرض كرد: گروهی از مخالفان شما گمان می‌كنند كه مأمون پدر بزرگوار شما را "رضا" لقب داده، آن هم بدین جهت كه امام(ع) را برای پذیرش ولایت عهدی راضی كرده است. امام جواد فرمود: "به خدا سوگند! اینان دروغ می‌گویند، بلكه خدا پدرم را "رضا" نامیده، چون كه پسندیده خدا در آسمان بود و رسول خدا و أئمه هدی در زمین از او خوشنود بودند"، بزنطی به امام گفت: آیا همه پدران گذشته تو پسندیده خدا و رسول و ائمه نبودند، فرمود: چرا، بزنطی پرسید: پس چرا تنها آن حضرت "رضا" نامیده شد، فرمود: "زیرا همان گونه كه دوستان و موافقان وی از حضرت راضی بودند، دشمنان و مخالفان نیز از او راضی بودند. چنین ویژگی برای هیچ كدام از پدران حضرت وجود نداشت، و بدین سبب است كه میان آنان، حضرت "رضا" نامیده شده است".(۴)

برخی از بزرگان در این باره نوشته‌اند: خداوند در لوح محفوظ، آن حضرت را "رضا" نامیده و با این نام گذاری اعلام فرموده است كه:

۱- دوستان و دشمنان از حضرت راضی هستند.
۲- فرشتگان از شمایل و اخلاق و اعمال امام رضایت دارند.
۳- خدا از او راضی بوده و او را هم راضی كرده است. (۵)

پی نوشت‌ها:
۱. كشف الغمّه، علی بن عیسی اربلی، مطبعه علمیّه، قم، ج ۲، ص ۲۶۰.
۲. منتهی الآمال، حاج شیخ عباس قمی، مؤسسه انتشارات هجرت، ج ۲، ص ۴۵۶.
۳. عیون اخبارالرّضا، صدوق، رضا مشهدی، جزء ۱، ص ۱۴ - ۱۳، ح ۲.
۴. علل الشرایع، صدوق، مؤسسه الأعلمی، بیروت، جزء ۱، ص ۲۷۷، باب ۱۷۲، ح ۱.
۵. القاب الرّسول و عترته (مجموعه نفیسه ص ۲۶۹)، كتابخانه آیت اللَّه مرعشی نجفی، ص ۶۷.

ارسال شده توسط حیدر امیرپور در سه شنبه 3 شهریور 1394 | نظرات ()

 

حرم شاهچراغ - شیراز (عکس)

تعداد بازدید:

شاه‌چراغ آرامگاه "میر سید احمد" ملقب به شاه‌چراغ، پسر حضرت موسی کاظم امام هفتم شیعیان است.
 این بنا در دوره اتابکان فارس در سده ششم هجری قمری ساخته شده‌است و گنبد و بارگاه آن دارای کاشی کاری‌های زیبایی است.

ارسال شده توسط حیدر امیرپور در دوشنبه 2 شهریور 1394 | نظرات () ادامه مطلب

 

چرا احمد بن موسی(ع)به شاهچراغ معروف است؟

تعداد بازدید:

چرا احمد بن موسی(ع)به شاهچراغ معروف است؟
یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۶
مرجع : سایت خبری باشگاه خبرنگاران جوان
داستان جالبی از علت نامگذاری بارگاه این امامزاده بزرگوار به "شاهچراغ" را بخوانید.
چرا احمد بن موسی(ع)به شاهچراغ معروف است؟
به گزارش افکارخبر،حجت‌الاسلام و المسلمین سعید زند تهرانی استاد حوزه با اشاره به علت نامگذاری حضرت احمد‌بن موسی(ع) به شاهچراغ اظهار داشت: از سال ۲۰۴ تا۳۶۰ هجری قمری که در زمان امیر عضدالدوله دیلمی بود کسی که از مدفن حضرت احمد‌بن موسی(ع) اطلاعی نداشت و آنچه که روی قبر را پوشانده بود تپه‌ای خاکی بیش به نظر نمی‌رسید که در اطراف آن، خانه‌های متعدد ساخته شده بود.

وی ادامه داد: پیرزنی که یکی از آن خانه‌ها زندگی می‌کرد، این پیرزن در هر شب جمعه در ثلث آخر شب، چراغی در نهایت روشنایی در بالای تپه خاکی مشاهده می‌کرد و این چراغ تا طلوع خورشید روشن بود، چند شب جمعه پیرزن همان چراغ را مشاهده می‌کرد تا اینکه پیرزند خدمت امیر‌عضد‌الدوله دیلمی رفت و آنچه را که مشاهده کرده بود را شرح داد، درباریان که این موضوع را باور نکرده بودند،‌هر کدام به سلیقه خود چیزی بیان کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین زند تهرانی بیان کرد: اما امیر عضدالدوله که مردی روشن فکر بود و باطنی پاک داشت به پیرزن گفت که اولین شب جمعه شخصاً به خانه تو می‌آیم تا از موضوع آگاه شوم. اولین شب جمعه امیر به خانه پیرزن آمد و به پیرزن گفت که من می‌خوابم و هرگاه که روشنایی را دیدی مرا بیدار کن، ثلث آخر شب پیرزن بر حسب معمول روشنایی که از دیگر شب‌های جمعه پرنور‌تر بود را مشاهده کرد و از روی خوشحالی بی‌اختیار فریاد زد: شاه‌چراغ.

وی ادامه داد: امیر عضدالدوله دیلمی بیدار شد و نگاه به سمتی که پیر‌زن نشان می داد کرد و از خانه آمد به بیرون و به سمت نور حرکت کرد اما وقتی به بالای تپه خاکی رسید نوری ندید ولی وقتی از تپه خاکی به پایین می‌آمد، نور را مشاهده می‌کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین زند تهرانی تصریح کرد: امیر عضدالدوله دیلمی شخصی را مأمور کرد تا آن منطقه را جستجو کند و قضیه را بفهمد در آخر مقبره فرزند ارشد موسی‌بن جعفر(ع) که حضرت احمد‌بن موسی(ع) است آشکار شد و امیر عضدالدوله دیلمی دستور داد تا بارگاهی برای آن حضرت ساخته شود،این روایت در کتاب منتهی الامال، جلد ۲، بخش فرزندان موسی بن جعفر(ع) آورده شده است.

ارسال شده توسط حیدر امیرپور در یکشنبه 1 شهریور 1394 | نظرات ()

 

قدیمی‌ترین عکس هوایی از حرم امام رضا (ع) در سال 1330

تعداد بازدید:

عکس‌های هوایی زیر در حدود سال 1330 از حرم امام رضا(ع) گرفته شده است.

 



منبع: پورتال آستان قدس رضوی
اخبار مرتبط:
عکس‎هوایی از حرم‎اما‎م‎رضا(ع)سال

ارسال شده توسط حیدر امیرپور در شنبه 31 مرداد 1394 | نظرات ()

 

جغرافیای ‌سفر امام رضا(ع) از مدینه به مرو

تعداد بازدید:

‌از جمله رویدادهای مهمی که در تاریخ ایران از جایگاه والایی برخوردار است، سفر امام رضا علیه السلام به ایران و استقرار ایشان در مرکز خلافت، یعنی مرو(خراسان) در جایگاه ولایتعهدی است. هر چند این سفر با اصرارهای مأمون، خلیفه وقت عباسی‌ صورت پذیرفت، اما در عمل دارای آثار و پیامدهای درخشانی است.
ایسنا: آنچه در این مقاله مورد بررسی و دقت قرار گرفته، جغرافیای تاریخی، سیاسی و اجتماعی شهرهایی است که حضرت رضا علیه السلام به دستور مأمون از آن جا عبور کرده و یا در آن جا توقف داشته است. مبدأ این خط سیر مدینه و مقصد آن مرو بود. مسیری که مامون تاکید داشت حضرت رضا علیه السلام را از آن عبور دهد، یکی از راه‌های متداول آن زمان به شمار می‌رفت و آن از مدینه به بصره و از طریق سوق الاهواز(اهواز) به فارس و سپس از راه کویر و بیابان میان ایالت‌های فارس و خراسان می‌گذشت و به مرو ختم می‌شد. این مسیر در نقشه با رنگ سبز مشخص شده است.


ارسال شده توسط حیدر امیرپور در شنبه 31 مرداد 1394 | نظرات () ادامه مطلب

 

توصیه امام‌علی(ع) به مالک‌اشتر درباره شیطان

تعداد بازدید:

آیت الله جوادی آملی گفت: حضرت علی(ع) در آن نامه های که برای مالک اشتر مرقوم فرمود نوشته اند که شیطان هرگز دست از اضلال افراد بر نمی دارد و همیشه آماده و در حال حمله است پس اعمال را با حقیقت می سنجند.
مهر: آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود كه در مسجد روستای احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد با اشاره به حدیثی از امیر المؤمنین(ع) گفت: حضرت در آن نامه ای که برای مالک اشتر مرقوم فرمود، نوشته اند که شیطان هرگز دست از اضلال افراد بر نمی دارد و همیشه آماده و در حال حمله است.

وی افزود: هر گناهی تیری از سوی شیطان است؛ ولی یک وقت است که شیطان با همه اعضا و جوارح حمله می کند! حضرت در آن نامه فرمود وقتی که دارند از کسی تعریف می کنند، او اگر ـ خدایی ناکرده ـ خوش خیال بود و اینها را قبول کرد و تحویل گرفت، این فرد در معرض خطّ حمله شیطان قرار دارد که امیدواریم خدا همه ما را از این تیرهای شیطان حفظ کند!

وی در ادامه به اهمیت حسابرسی اعمال پیش از حضور در محکمه الهی پرداخت و بیان کرد: به ما گفتند که قبل از اینکه شما را به محکمه الهی دعوت کنند، خودتان حسابرس خود باشید «وَزِنُوا قَبْلَ أَنْ تُوزَنُوا»؛ حال اگر انسان خواست خود را و روح و جان خود را و ایمان و اخلاق خود را بسنجد، با کدام ترازو باید بسنجد؟ قرآن کریم که از ترازو سخن گفته است، در سوره مبارکه «اعراف» فرمود که ترازو و وزن «حق» است؛ اعمال و عقاید ما را که بخواهند بسنجند، ترازو در قیامت هست که میزان بهشت است و آن واحد سنجش در آن کفه ای که وزن را میگذارند، حق است آنگاه در کفه دیگر عقاید، اخلاق و اعمال را با آن می سنجند.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: پس طبق بیان قرآن کریم اعمال را با حقیقت می سنجند. در نتیجه ما باید حق شناس، حق مدار و حق محور باشیم و بدانیم که حق چیست و بعد آن را در یک کفه بگذاریم، آنگاه عقیده، اخلاق و اعمال خود را بین خود و خدای خود در کفه دیگر بگذاریم و ببینیم آیا نافع است یا ضارّ!؟ اگر چنانچه انسان سنجید و وزین بود، خدا را شاکر باشد و اگر ـ خدای ناکرده ـ وزین نبود، بداند که؟وَیلٌ لِلْمُطَفِّفین؟ دامنگیر اوست. چرا که تنها کم فروشی پارچه و گوشت و نان مقصود نیست، کم فروشی عقیده، اخلاق، رفتار و گفتار هم هست.

وی در فراز دیگری از سخنان خود با توصیه به خودشناسی و خودسازی یادآورشد: ما موظّفیم خودمان را بسازیم و این کار البته کار دشواری است. طبق بیان نورانی ائمه(ع)  که فرمودند: صراط مستقیم از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر است؛ صراط مستقیم در بخش معرفت از این نیز باریکتر است و در بخش رفتن، از حرکت روی لبه شمشیرِ تیز، دشوارتر است؛ امّا یک مقدار که انسان حواسش جای دیگر باشد، اصلاً درد و رنج را متوجه نمی شود.

وی اظهار داشت: این بیان نورانی امام صادق(ع) از غُرَر روایات ماست، حضرت فرمود: «مَا ضَعُفَ‌ بَدَنٌ‌ عَمَّا قَوِیتْ عَلَیهِ النِّیة»؛ وقتی اراده قوی شد، بدن هرگز احساس ضعف نمی کند. از وجود مبارک امام باقر(ع) سؤال کردند که شهدای کربلا این همه تیغ و دشنه را تحمّل کردند، چقدر احساس داشتند؟ فرمود: هیچ! به همان اندازه ای که با دو انگشت، یک مقدار از گوشت انگشت دیگر را فشار بدهید، همین مقدار درد را احساس کردند، چون درد را روح احساس می کند. این بیان نورانی امام صادق(ع) برای همه ما یک اصل اخلاقی و علمی است که فرمود اصل این است که اگر ما عظمت روح، جلال روح، منزلت روح و توجه روح را درک کنیم، مسیر دنیا برای ما کاملاً سهل می شود

ارسال شده توسط حیدر امیرپور در شنبه 31 مرداد 1394 | نظرات ()

 

۴ دلیل برای اثبات طول عمرصاحب الزمان(ع)

تعداد بازدید:

در قرآن کریم می‌خوانیم که اگر خدا بخواهد امری ایجاد شود، به او می گوید باش، پس به وجود می آید:" کن فیکون" پس هیچ عجیب نیست که خداوند بخواهد حجتش را زنده نگه دارد و این کار را انجام دهد.
باشگاه خبرنگاران:  حکما و فلاسفه گفته‏ اند بهترین دلیل بر امکان هر چیزى، واقع شدن آن چیز است. همین که طول عمر در میان پیشینیان روى داده و تاریخ، افراد زیادى را به ما نشان مى‏دهد که عمرى دراز داشته ‏اند، خود دلیل روشنى است بر اینکه طول عمر، از دیدگاه عقل، امرى ممکن است.
 
چگونه می شود طول عمر امام زمان را ثابت کرد مگر ایشان هم مانند ما انسانها دارای جسم و جان نیستند پس چگونه است که ما با گذر زمان پیر شده و جسممان به مرور ضعیف شده و نهایتا صد و اندی سال زندگی کرده و جان به جان آفرین تسلیم می کنیم و ایشان به لطف خدا سالیان سال است که در غیبت به سر می برند و گذر زمان شامل حال ایشان نمی شود. آیا امام زمان زندگی مخفیانه ای دارند یا اینکه در بین ما زندگی می کنند و ما نمی توانیم سعادت دیدار ایشان را داشته باشیم؟

ارسال شده توسط حیدر امیرپور در جمعه 30 مرداد 1394 | نظرات () ادامه مطلب

 

تک مذهبی کردن مرحله جدید تفرقه افکنی دشمنان

تعداد بازدید:

کد خبر: 300312 0

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه کردستان اظهارداشت:دشمنان ما در قالب ترفندهای و تفرقه‌های مذهبی به مرحله جدیدی از دشمنی رسیده‌اند و می‌خواهند همه را یک مذهبی کنند.

به گزارش پارس به نقل از فارس، حجت‌الاسلام علی‌رضا باباشاهی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت هفتمین روز عروج ملکوتی 5 شهید بسیجی شهرستان کامیاران، ضمن تسلیت به خانواده شهدا و تبریک شهادت این 5 بسیجی دلاور، اظهار داشت: این پنج بسیجی شهید شهرستان کامیاران به واقع ماندگار شدند و با پیوستن به اقیانوس ابدی حق، چراغ راه و هدایتگر ما شدند.

ارسال شده توسط حیدر امیرپور در جمعه 30 مرداد 1394 | نظرات () ادامه مطلب

 

درباره وبلاگ

باسلام خدمت عزیزان وبلاگ هیئت سرابی های مقیم مرکز (جوادیه)درجهت معرفی این هیئت قدیمی درتهران ایجادشده است.
این هیئت در سال 1337با همت افرادی چون مرحو مان حاج اسماعیل امیرزاده حاج جلیل مردانی محمد حامدی حاج یوسف تارقلی زاده محمد طلوعی و........تاسیس شد که اوایل بصورت هفتگی در منزل هریک از افراد برگزار میشد چندسالی در منزل مرحوم طلوعی وبعد حدو 12سال در منزل مرحوم یوسف تارقلی زاده برپابود وحدودا از سال 49به مسجد سرابیان واقع در ده متری دوم جوادیه کوچه شهید نایینی که به همت اعضا هیئت وکمک مرحوم حاج عباس امن زاده ساخته شد منتقل یافته است
لذا از کلیه کسانیکه در ارتباط با این هیئت اطلاعات ویا عکس دارند استدعا میشود برای ثبت در این وبلاک با اینجانب همکاری فرمایند شماره تماس 09192238407
التماس دعا
حیدر امیرپور

پروفایل مدیر وبلاگ

آمار وبلاگ

بازدید کل :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :