هیئت سرابی های مقیم مرکز (جوادیه)
همانا قیام من برای اصلاح امّت جدم بود و هدف مهم من امر به معروف و نهی از منکر است.امام حسین (ع)

مرتبه
تاریخ : سه شنبه 25 فروردین 1394


ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : شنبه 29 فروردین 1394
داخلی     خبر     مذهبی
# # #
توصیه مطلب
۰
از نماز غفیله غفلت نکنید
شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۸
بدان نمازی است بین نماز مغرب و عشا که فضیلت بسیار دارد و چون از آن ساعت مردم غفلت دارند، لذا نماز غفیله اش نامیدند و آن دو رکعت است.
از نماز غفیله غفلت نکنید
سرویس مذهبی افکار نیوز- علامه دیلمی در ارشاد القلوب می نویسد: کمترین حالات مومن این است که هر شب چهار رکعت از نماز شب را بخواند و کمتر از آن، آن است که هر شب صد آیه از قرآن تلاوت کند و در حق پدر و مادر و مومنین و خویشتن دعا نماید و استغفار کند و از خدا بخواهد که او را جزو غافلین ننویسند.

بدان نمازی است بین نماز مغرب و عشا که فضیلت بسیار دارد و چون از آن ساعت مردم غفلت دارند، لذا نماز غفیله اش نامیدند و آن دو رکعت است. در رکعت اول بعد از حمد آیه ی« و ذالنون اذ ذهب...»۱ و در رکعت دوم بعد از حمد آیه ی« و عنده مفاتح الغیب...»۲ و آن بهتر است نزد خداود از گرفتن روزه(مستحبی).
منبع:


ارسال توسط حیدر امیرپور

استاد دانشگاه: دین و بزرگان دینی را دست نیافتنی معرفی کرده ایم

شیراز - ایرنا - یک استاد دانشگاه بر لزوم ارایه تعاریف مبتنی بر حقیقت و پرهیز از بزرگنمایی و کجروی در معرفی دین و آموزه های دینی تاکید کرد و گفت: در بسیاری از جنبه ها، دین و بزرگان دینی صحیح معرفی نشده اند.

به گزارش ایرنا، محمدابراهیم انصاری لاری استاندار اسبق فارس در مراسم بزرگداشت مقام حضرت زهرا (س) در شیراز افزود: نباید در برخورد با کسی که معاند و مخالف ما نیست و صرفا متفاوت با ما فکر می کند، از تریبون های رسمی خشونت را ترویج و تبلیغ کنیم، این موضوعی است که در آموزه های دینی ما نفی شده و جوان آن را انتظار دارد.
انصاری لاری افزود: اگر جنبه های مختلف سیره اولیا درست و آن طور که هست معرفی شود و گزینشی با دین برخورد نشود، قطعا شناخت جامعه کنونی و جوانان ما از دین طوری دیگر بود.
این استاد دانشگاه ادامه داد: چرا باید جایی که از اولیای دین صحبت می شود، آن بزرگان را در هاله ای دست نیافتنی تعریف کنیم تا آرزوی دست یافتن به آنان در دل جوانان پژمرده شود.
استاندار اسبق فارس در ادامه بر لزوم گزینش مبلغین دینی از بین فاضل ترین علمای حوزه تاکید کرد و گفت: فاضل ترین افراد در حوزه های علمیه باید برای تبلیغ دین برگزیده شوند. کار تبلیغ دین باید اولویت اصلی باشد، زیرا اسلام هر چه دارد از تبلیغ دین است و این مقوله نباید ساده انگاشته شود.
دکتر انصاری همچنین با تاکید بر لزوم پرهیز تبلیغ خشونت از تریبون های رسمی، اظهار کرد: این موارد در ذهن جوان ایجاد تضاد می کند، زیرا جوان چگونه می تواند از دین انتظار رحمت و عشق و عاطفه داشته باشد.
این حقوقدان همچنین بر لزوم معرفی عالمانه حضرت زهرا (س) در جامعه تاکید کرد و گفت: به گونه ای آن حضرت را معرفی کرده ایم که گویا پس از رحلت حضرت رسول خدا، برای دفاع از امام علی (ع) این خانه و آن خانه می رفتند که درک درستی از دین نیست.
انصاری لاری ادامه داد: اگر فاطمه (س) به خانه انصار رسول الله (ص) می رفت به خاطر آن بود که احتجاج و اتمام حجت کرده و غدیر را یاد آوری کنند، برای آن بود که حق مردم تضییع نشود و این مفاهیم را ما درست به جامعه انتقال نداده ایم.
استاندار اسبق فارس گفت: دختران و زنان جامعه اکنونی مقصر نیستند، بلکه ما مقصریم درک درستی از ارزش های زندگی حضرت زهرا (س) به آنان نداده ایم و این خسران بزرگی برای جامعه است.ک/2
6113/ 5054/1358

ارسال توسط حیدر امیرپور
13920818000191_PhotoA

کد خبر : 61035

تاریخ انتشار : ۸:۵۷ ق.ظ - شنبه ۱۳۹۴/۰۱/۲۹ Print This Post

مداحی که با مراجعه به قرآن زمان شهادتش را فهمید

علی زاکانی می‌گوید: مصطفی از بچه‌های دوست داشتنی گردان تخریب بود؛ در عملیات بدر به او گفتند که شهید می‌شوی؛ او قرآن را باز کرد، آیه ۱۲ سوره طه آمد و مصطفی گفت: «من این بار رفتنی هستم».

گروه فرهنگی گفتمان نیوز، علی زاکانی از رزمنده بسیجی لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله(ص) و لشکر ۱۰ سیدالشهدا(ع) بود که از ۱۵ سالگی به جبهه رفت و ۶۲ ماه فضای روحانی و معنوی جنگ را زیر آتش دشمن با ۱۵ عملیات تجربه کرد. وی که یادگار شهدای تخریب و اطلاعات و عملیات است، روایت می‌کند از مداح شهیدی که با مراجعه به قرآن کریم، به زمان شهادتش پی ‌بُرد.

                                 



ادامه مطلب
ارسال توسط حیدر امیرپور

حال این روزهای قم خوب نیست

متولی کیست؟ تعرض به حریم ملکوتی حرم مطهر و فقدان اقدامات حداقلی امر به معروف و نهی از منکر/گزارش تصویری

متاسفانه در تعطیلات سالیانه و علی الخصوص ایام نوروز و هنگامه اوج حضور مسافران و زائران، وضعیت اطراف حرم مطهر بیشتر به خیابان های بالای شهر تهران و یک شوی مد و لباس می شود تا یک شهرحوزوی و پایگاه دینی.

 

ابو مسلـم عبدى گوید: امام صادق (ع) فرمود: خاک قـم مقدس است و ساکنانـش از ما هستنـد و ما از آنان.

مجلسـى، بحـار الانـوار، ج ۵۷، ص ۲۱۹ ـ ۲۱۸.

روزگاری نه چندان دور در قم و خصوصا در حریم نورانی کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علی‌ها، تقاطع‌ها و میدان‌ها و خیابان‌ها، حال و هوای معنوی خاصی جریان داشت، صفای روحانی بیشتری جریان داشت، از زائرین، مسافرین و مجاورین هر کسی نزدیک به حرم مطهر می‌شد، چه از سر شرم و حیاء و چه به سبب تاثیر فضای معنوی، بیشتر رعایت می‌کرد ولی این روز‌ها حتی تا پشت دیوارهای حرم مطهر و در مواردی حتی طراوت معنوی محیط داخلی را نیز این از دست داده‌ایم، تا همین چند سال پیش اگر خانمی بی‌حجاب قصد عبور یا ورود به حریم کریمه اهل بیت(س) رو داشت، وقتی به خیابان ارم و خیابان آستانه می‌رسید فورا حجابش را کامل می‌کرد، مردم قم بی‌حجاب نمی‌دیدند و یا بسیار کم روئیت می‌کردند، بد حجابی و بی‌حجابی‌ها منحصر بود به برخی نقاط شهر و مناطقی که از نظر بافت فرهنگی و دینی و مذهبی، با سایر مناطق فرقهای بسیاری داشت.

 

تعرض به حریم ملکوتی حرم مطهر و کمبود اقدامات حداقلی امر به معروف و نصب علایم و تابلوهای ارشادی

این روزها و در کمال شرمساری وضعیتی بسیار نامناسب و دور از شأن در استان مقدس قم و خصوصا اطراف حرم مطهر بوجود آمده.یادم نمی رود که تا همین چند وقت پیش پیرمردی در مقابل درب شبستان حرم مطهر با تابلویی در دست کوتاهی مسوولان را به رخ می کشید و مانند یک مامور موظف صبح و عصر احادیث حجاب را به نمایش می گذاشت.ولی متاسفانه و با وجود ناهنجاری های متعدد و روز افزون فرهنگی و مخصوصا بی حجابی در   شهری با وجود تعداد بی شمار مراکز فرهنگی و دینی و قریب به هشتاد هزار طلبه علوم دینی به ندرت علایم و عناصر آموزشی و اقدامات موثر ناهی از منکر را می توان روئیت نمود و تراکم تابلوهای تجاری و تبلیغاتی جایی را برای علایم و تابلوهای ارشادی و فرهنگی باقی نگذاشته اند.

 

 

 

 




ادامه مطلب
ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : جمعه 28 فروردین 1394

پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- معاون سازمان حج و زیارت گفت: هفته آینده تکلیف افرادی که برای سفر عمره در سال 94 ثبت‌نام کرده بودند، مشخص می‌شود.
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، آخرین پرواز زائران ایرانی درحالی ساعات پایانی شب 24 فروردین ماه به مقصد عربستان انجام شد که صبح همان روز علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از توقف عمره تا زمانی که متعرضان به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده محاکمه شوند، خبر داد.

پس از آن سازمان حج و زیارت فقط یک اطلاعیه صادر کرد که در آن اعلام شده بود: تا حصول اطمینان از تامین امنیت زائرین عزیز ایرانی، عملیات اعزام زائرین عمره گزار از تاریخ 94/1/24 تعلیق می شود.

مدیرکل فرودگاه امام خمینی (ره) هم اعلام کرد: با دستور سازمان حج و زیارت کل پروازهای عمره تا اطلاع بعدی لغو شده است و از این رو فرودگاه امام تا اطلاع ثانوی هیچ پرواز عمره ای نخواهد داشت.

پس از این واکنش ها دیگر هیچ اطلاعاتی درباره ی آخرین وضعیت زائرانی که در عربستان به سر می برد، منتشر نشد و مقامات سازمان حج و زیارت هم به نوعی روزه سکوت گرفته اند. علاوه بر این هنوز مشخص نیست تکلیف آن گروه از زائرانی که برای ثبت نام سفر عمره در سال 94 پول داده اند، چه می شود؟

سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت در آخرین نشست خبری که داشت، گفته بود: پس از جریان فرودگاه جده، برخی از زائران داوطلبانه و در اعتراض به این اقدام از سفر خود انصراف داده اند و قرار شده است هیچ خسارتی از آن ها گرفته نشود؛ اما پس از آن دیگر اشاره ای نشد برای آن گروهی که سفرشان متوقف شده، چه سیاستی اتخاذ شده است.

حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از محفوظ ماندن کلیه حقوق مشتاقان زیارت مکه و مدینه سخن گفته و اظهار کرده است: کلیه حق و حقوق ثبت کنندگان عمره مفرده تا زمانی که تعلیق ها پایان یابد ادامه خواهد داشت و با رفع این مسائل اعزام شان انجام می شود.

ناصر خدرنژاد معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت نیز به ایسنا گفت که این سازمان هفته آینده اطلاعیه ای را در این باره صادر می کند و تکلیف مشخص می شود.

در عمره که امسال با چالش های متعددی روبه رو بود، در تعطیلات نوروز امسال نیز به دلیل توقف صدور ویزای عمره گزاران ایرانی در سفارت و کنسولگری عربستان برای 10 روز تعطیل شد که سفر حدود 25 هزار نفر را به تعلیق افتاد. البته سازمان حج و زیارت به آن ها این اختیار را داده بود که یا در کاروان های خالی ثبت نام کنند و یا اگر تمایل دارند در تعطیلات نوروزی این سفر را انجام دهند، اولویت شان برای نوروز 95 محفوظ بماند.

با آن که وزارت کشور عربستان به تازگی اعلام کرده مسئولیت بررسی تعرض جنسی دو پلیس عربستانی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده را به هیات تحقیقات و دادستانی کل ارجاع داده است و نهادهای ذی ربط عربستان طبق قانون مسئول هستند تا متهمان این حادثه را به اشد مجازات برسانند؛ اما دولت ایران تصمیم دارد تا اجرای این حکم و تضمین عربستان برای حفظ امنیت و شأن زائران ایرانی، عمره را متوقف کند.



ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : پنجشنبه 27 فروردین 1394
به اطلاع همشهریان عزیز میرساند که جناب آقای منصور امیرزاده تحت عمل قلب قرار گرفته که خوشبختانه حال عمومی ایشان خوب ودر حال گذراندن دوران نقاحت میباشند 

ارسال توسط حیدر امیرپور
ن حجّ و عمرۀ رجبیه)
تاریخ : پنجشنبه ۲۷ فروردین۱۳۹۴

بسم الله الرحمن الرحیم

جایگزین عمرۀ رجبیه (رابطه زیارت امام رضا علیه السلام با زیارت خانۀ خدا در ماه رجب)

منبع: کتاب روح مجرد تالیف حضرت علامه طهرانی رحمة الله علیه ص: 245 با تلخیص

از جمله اعمال مستحبی که بر انجام آن در ماه رجب تاکید بسیار شده است زیارت امام رضا علیه السلام می باشد. و در بسیاری از روایات ، زیارت آن حضرت در ماه رجب بمنزله زیارت بیت الله الحرام به حساب آمده است. مر حوم علامه طهرانی رحمة الله علیه بحث جامعی را در ارتباط با این مساله ایراد نموده اند که در ذیل ارائه می گردد.  

روایت‌ امام‌ محمّد تقی‌ دربارۀ افضلیّت‌ زیارت‌ امام‌ رضا بر حجِّ غیر از حجّة‌الاسلام‌

در «كافی‌» ج‌ 4، فروع‌، كتاب‌ الحجّ و المزار، در باب‌ فضل‌ زیارت‌ أبی‌الحسن‌ الرّضا علیه‌ السّلام‌، ص‌ 584 روایت‌ كرده‌ است‌ كه‌: «روایت‌ میكند أبوعلی‌ اشعری‌ از حَسن‌ بن‌ علی‌ كوفیّ از حسین‌ بن‌ سَیف‌ از محمّد بن‌ أسلم‌ از محمّد بن‌ سلیمان‌ كه‌ گفت‌:

من‌ از حضرت‌ أبوجعفر امام‌ محمّد تقیّ علیه‌السّلام‌ پرسیدم‌ راجع‌ به‌ مردی‌ كه‌ حِجّة‌ الإسلام‌ خود را انجام‌ داده‌ بود متمتّعاً با عمره‌، یعنی‌ حجّ تمتّع‌ بجای‌ آورده‌ بود، و خداوند وی‌ را كمك‌ نموده‌ بود تا اینكه‌ آنها را صحیحاً بجای‌ آورد؛ و پس‌ از آن‌ به‌ مدینه‌ آمده‌ بود و زیارت‌ رسول‌ اكرم‌ صلّی‌الله‌ علیه‌ و آله‌ وسلّم‌ را بجای‌ آورده‌ بود، و سپس‌ با معرفت‌ به‌ حقّ تو و به‌ اینكه‌ تو حجّت‌ خداوند در روی‌ زمین‌ هستی‌ و درِ خدا می‌باشی‌ كه‌ باید از آن‌ در وارد شد، به‌سوی‌ تو آمده‌ بود و تو را زیارت‌ نموده‌ و بر تو سلام‌ داده‌ بود. و پس‌ از آن‌ به‌سوی‌ حضرت‌ أبا عبدالله‌ الحسین‌ صلوات‌الله‌ علیه‌ آمده‌ و بر آنحضرت‌ سلام‌ داده‌، و سپس‌ به‌ بغداد رفته‌ و بر حضرت‌ أبوالحسن‌ موسی‌ علیه‌السّلام‌ سلام‌ داده‌ و زیارت‌ نموده‌، و پس‌ از آن‌ به‌ سوی‌ شهر خود مراجعت‌ نموده‌ است‌. اینك‌ كه‌ موسم‌ حجّ فرا رسیده‌ است‌، او متمكّن‌ از حجّ میباشد، بفرمائید: برای‌ او با این‌ كیفیّتی‌ كه‌ ذكر شد كه‌ حِجّة‌ الاسلام‌ خود را انجام‌ داده‌ است‌، آیا باز حجّ بیت‌الله‌ الحرام‌ برای‌ او أفضل‌ است‌، یا اینكه‌ به‌ سوی‌ خراسان‌ برود و بر پدرت‌ علیّ بن‌ موسی‌ علیهماالسّلام‌ سلام‌ كند؟!

حضرت‌ فرمود: نه‌! بلكه‌ به‌ خراسان‌ رود و بر حضرت‌ أبوالحسن‌ علیه‌السّلام‌ سلام‌ كند البتّه‌ آن‌ افضل‌ است‌؛ ولیكن‌ باید زیارت‌ و سلامش‌ در ماه‌ رجب‌ باشد. و سزاوار نیست‌ كه‌ زیارت‌ آن‌ حضرت‌ را در امروز بجای‌ آورید؛ زیرا سلطان‌ وقت‌ این‌ عمل‌ را برای‌ ما و برای‌ شما قبیح‌ و ناپسند می‌شمرد.»

مراد از «هَذا الیَومِ» در روایت‌ محمد بن سلیمان

مراد از هَذَا الْیَوْمِ، یوم‌ حجّ و موسم‌ حجّ است؛ و بنابراین‌ حضرت‌ میفرمایند: این‌ شخص‌ كه‌ موسم‌ حجّ رسیده‌ و امر دائر است‌ بر اینكه‌ یا حجّ كند یا زیارت‌ پدرم‌ را، و زیارت‌ مقدّم‌ است‌، در ایّام‌ حجّ و موسم‌ حجّ به‌ خراسان‌ نرود و زیارت‌ نكند زیرا خلیفه‌ میگوید: اینان‌ حجّ خود را زیارت‌ قبر حضرت‌ امام‌ رضا قرار داده‌اند. و در موسم‌ حجّ كه‌ مشهود است‌ تمام‌ زائرین‌ بیت‌الله‌ الحرام‌ از أوطان‌ خود خارج‌ و به‌ سوی‌ مكّه‌ میروند، معلوم‌ است‌ كه‌ اگر كسی‌ به‌ سمت‌ خراسان‌ و برای‌ زیارت‌ سفر كند این‌ سفرِ چشمگیر مشخّص‌ خواهد شد و خلیفه‌ میگوید: اینان‌ از عمل‌ حجّ با چنین‌ و چنان‌ أهمّیّت‌ إعراض‌ نموده‌ و محلّی‌ دیگر كه‌ قبر امامشان‌ است‌، بدانسوی‌ قصد می‌كنند و حجّمی‌كنند. پس‌ در موسم‌ حجّ به‌ زیارت‌ نروید و صبر كنید در زمانی‌ كه‌ از نقطۀنظر تدریج‌ زمان‌ در مقابل‌ موسم‌ حجّ قرار دارد و آن‌، ماه‌ رجب‌ است‌ كه‌ در ضمن‌ دارای‌ شرف‌ و فضیلت‌ و شهرالله‌ الاصَبّ است‌ زیارت‌ كنید تا این‌ احتمال‌ تشنیع‌ از شما برداشته‌ شود. در اینصورت‌، زیارت‌ كرده‌اید و سلطان‌ را نیز نسبت‌ به‌ خود در شكّ و شبهه‌ نینداخته‌اید!

مضافاً به‌ آنكه‌ در زیارت‌ حضرت‌ امام‌ رضا در موسم‌ حجّ به‌ بیان‌ مقدّم‌ خوف‌ تشنیع‌ هست‌ نه‌ مطلق‌ زیارت‌ گرچه‌ در ماه‌ رجب‌ باشد؛ چون‌ زیارت‌ ائمّه‌ علیهم‌ السّلام‌ بطور مطلق‌ در آن‌ زمانها رائج‌ و دارج‌ بوده‌، و شیعیان‌ به‌ زیارت‌ قبور ائمّۀ خود معروف‌ بوده‌اند.

و علّت‌ آنكه‌ حضرت‌ جواد علیه‌السّلام‌ ماه‌ رجب‌ را معیّن‌ می‌كنند، مضافاً إلی‌ ما ذَكرْناه‌ آنكه‌ زیارت‌ همۀ ائمّه‌ علیهم‌السّلام‌ در ماه‌ رجب‌ مستحبّ است‌ و حائز فضیلت‌ بیشتری‌ از سائر شهور است‌.

سرّ استحباب‌ زیارت‌ امام‌ رضا علیه‌ السّلام‌ در ماه‌ رجب‌ و رابطۀ آن‌ با حجّ بیت‌الله‌ الحرام‌

روایات‌ در فضیلت‌ زیارت‌ آنحضرت‌ بطور مطلق‌، بسیار است‌. در بعضی‌ وعدۀ بهشت‌ داده‌ شده‌ است‌، و در بعضی‌ عِدل‌ شهادت‌ شهدای‌ بدر بشمار آمده‌ است‌، و در بعضی‌ ثواب‌ هزار حجّ و هزار هزار حجّ بر آن‌ مترتّب‌ گردیده‌ است‌.

حَمدان‌ بن‌ إسحق‌ یا آن‌ مرد دیگر میگوید: من‌ پس‌ از ملاقات‌ و دیدار حضرت‌ أبوجعفر امام‌ جواد علیه‌السّلام‌ حجّ بیت‌الله‌ الحرام‌ را بجای‌ آوردم‌، و در حجّ با أیّوب‌ بن‌ نوح برخورد و ملاقات‌ نمودم‌. او به‌ من‌ گفت‌: حضرت‌ أبوجعفر علیه‌السّلام‌ فرموده‌ است‌: كسیكه‌ قبر پدر مرا در طوس‌ زیارت‌ كند، تمام‌ گناهان‌ گذشته‌ و آینده‌اش‌ آمرزیده‌ می‌شود و خداوند در روز قیامت‌ در صحرای‌ حشر برای‌ او منبری‌ می‌سازد در مقابل‌ منبر رسول‌ اكرم‌ صلّی‌الله‌ علیه‌ وآله‌ و علیّ علیه‌السّلام‌ تا اینكه‌ خداوند از حساب‌ خلائق‌ فارغ‌ گردد.

من‌ پس‌ از این‌ جریان‌، أیّوب‌ بن‌ نوح‌ را دیدار كردم‌ درحالیكه‌ زیارت‌ قبر حضرت‌ علیّ بن‌ موسی‌ الرّضا علیهماالسّلام‌ را انجام‌ داده‌ بود و گفت‌: من‌ آمدم‌ تا اینكه‌ آن‌ منبر موعود را به‌ دست‌ آورم‌.»

و ایضاً روایت‌ میكند از محمّد بن‌ حسن‌ از محمّد بن‌ حسن‌ صفّار از أحمد ابن‌ محمّد بن‌ عیسی‌ از أحمد بن‌ محمّد بن‌ أبی‌ نصر بَزَنْطیّ؛ قَالَ: قَرَأْتُ فِی‌ كِتَابِ أَبِی‌ الْحَسَنِ الرِّضَا عَلَیْهِ السَّلَامُ: أَبْلِغْ شِیعَتِی‌: إنَّ زِیَارَتِی‌ تَعْدِلُ عِنْدَاللَهِ أَلْفَ حَجَّةٍ.

قَالَ: فَقُلْتُ لاِبِی‌ جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلَامُ: أَلْفَ حَجَّةٍ؟! قَالَ: إی‌ وَاللَهِ! وَ أَلْفَ أَلفِ حَجَّةٍ لِمَنْ زَارَهُ عَارِفًا بِحَقِّهِ. («كامل‌ الزّیارات‌» باب‌ 101، ص‌ 305)

«میگوید: من‌ در كتاب‌ حضرت‌ امام‌ أبوالحسن‌ الرّضا علیه‌السّلام‌ خواندم‌: به‌ شیعیان‌ من‌ برسانید كه‌: زیارت‌ من‌ در نزد خداوند معادل‌ با هزار مرتبه‌ حجّ بیت‌ الله‌ الحرام‌ را انجام‌ دادن‌ است‌.

بَزَنْطی‌ میگوید: من‌ از روی‌ تعجّب‌ به‌ حضرت‌ أبوجعفر امام‌ محمّد تقیّ علیه‌السّلام‌ عرض‌ كردم‌: هزار حجّ؟!

فرمود: آری‌ قسم‌ به‌ خدا! و هزار هزار حجّ برای‌ كسیكه‌ زیارت‌ كند او را درحالیكه‌ عارف‌ به‌ حقّ وی‌ باشد.»

باری‌، با ملاحظۀ آنچه‌ ذكر شد، شاید بدست‌ آید سرّ استحباب‌ زیارت‌ حضرت‌ ثامن‌الائمّه‌ علیه‌السّلام‌ در ماه‌ رجب‌المرجّب‌، و ارتباط‌ قویم‌ آن‌ زیارت‌ با زیارت‌ بیت‌الله‌ الحرام‌. چرا كه‌ شهر رجب‌ از ماههای‌ حرام‌ است‌ كه‌ تك‌ افتاده‌ است‌، به‌ خلاف‌ ذوالقعدة‌ الحرام‌ و ذوالحجّة‌ الحرام‌ و محرّم‌ الحرام‌ كه‌ این‌ سه‌ ماه‌، متوالی‌ و پی‌ در پی‌اند؛ و در ماه‌ رجب‌ جنگ‌ حرام‌ است‌، و دارای‌ اعتبار و خصوصیّاتی‌ است‌ كه‌ آنرا از سائر ماهها متمایز میگرداند؛ و شهرالله‌ است‌؛ و برای‌ بسیاری‌ از سالكان‌ راه‌ خدا، در ماه‌ رجب‌ فتح‌ باب‌ می‌شود. ولادت‌ أمیرالمومنین‌ و بعثت‌ رسول‌الله‌ صلواتُ الله‌ و سلامُه‌ علیهما موجب‌ مزید تكریم‌ و تشریف‌ این‌ ماه‌ شده‌ است‌.

بنابراین‌ هیچیك‌ از أقسام‌ عمره‌، چون‌ عمرۀ رجبیّه‌ نیست‌؛ و در فضیلت‌، با فضیلت‌ حجّ فقط‌ یك‌ درجه‌ فرق‌ دارد. و در این‌ روایت‌ أخیر دیدیم‌ زیارت‌ حضرت‌ امام‌ هشتم‌ برای‌ شیعیان‌ خُلَّص‌ و عارفان‌ به‌ مقام‌ و منزلت‌ و حقّ او، ثواب‌ هزار و یا هزار هزار حجّ بر آن‌ مترتّب‌ است‌. و أبداً جای‌ استبعاد نیست‌؛ زیرا حیات‌ كعبه‌ به‌ ولایت‌ است‌. بنابراین‌ ولایت‌ محور است‌ و كانون‌، و كعبه‌ در حكم‌ محیط‌ پرگار است‌. نمی‌بینی‌ چگونه‌ مردم‌ دور كعبه‌ای‌ كه‌ علیّ در آن‌ متولّد شده‌ است‌ دور میزنند و طواف‌ می‌كنند و خواهی‌ نخواهی‌ طوعاً أو كرهاً ناچارند تسلیم‌ آن‌ حقیقت‌ و واقعیّت‌ شوند؟!

همۀ مسلمین‌ چه‌ شیعه‌ و چه‌ عامّه‌ بر سر سفرۀ آنحضرت‌ نشسته‌اند، چرا كه‌ بقدری‌ گسترده‌ است‌ كه‌ در برابرش‌ سفرۀ دگری‌ متصوَّر نیست‌. بلكه‌ همۀ عالم‌ از بركات‌ وجودی‌ و از ولایت‌ تكوینیّه‌ و وجودیّۀ آنحضرت‌ متمتّع‌اند. در اینصورت‌ مبادا استبعاد كنی‌ كه‌ چطور می‌شود ثواب‌ یك‌ زیارت‌ حضرت‌ امام‌ رضا علیه‌السّلام‌ عارِفًا بِحَقِّه‌، معادل‌ با ثواب‌ هزار هزار حجّ باشد؟!

آنجا كعبۀ ظاهر است‌ و اینجا كعبۀ باطن‌. آنجا تكلیف‌ است‌ و اینجا محبّت‌. آنجا جسم‌ است‌ و اینجا جان‌.

رؤیای‌ صادقه‌ دربارۀ ارتباط‌ زیارت‌ آنحضرت‌ با حجّ و عمره‌

باری‌! اگر بخواهیم‌ در این‌ باره‌ سخن‌ را گسترش‌ دهیم‌ به‌ درازا می‌كشد؛ یك‌ سرش‌ در دست‌ ما و سر دیگرش‌ به‌ لایتناهی‌ میرسد. آنوقت‌ باید نه‌ تنها به‌ درازای‌ دنیا بلكه‌ به‌ گسترش‌ عالم‌ برزخ‌ و مثال‌، بلكه‌ به‌ وسعت‌ قیامت‌ و بهشت‌ و دوزخ‌، و از آن‌ برتر و بالاتر مطلب‌ را گسترش‌ دهیم‌. بنابراین‌ فعلاً صلاح‌ است‌ كه‌ به‌ همین‌ مقدار اكتفا شود، تا نه‌ خامۀ من‌ بشكند، و نه‌ شما از خانه‌ و لانه‌ و دكّان‌ آواره‌ شوید! فقط‌ به‌ ذكر یك‌ رویای‌ صادقه‌ كه‌ از یكی‌ از همشیره‌های‌ خود حقیر است‌ اكتفا نموده‌، مطلب‌ را خاتمه‌ میدهیم‌:

حقیر قبل‌ از تشرّف‌ به‌ نجف‌ أشرف‌ فقط‌ سه‌ بار به‌ زیارت‌ حضرت‌ ثامن‌الائمّه‌ علیه‌السّلام‌ مشرّف‌ شده‌ام‌؛ و چون‌ مَحَطِّ دروس‌ تحصیلی‌ ما مطالعۀ اخبار و احادیث‌ نبود، نمیدانستم‌ زیارت‌ آنحضرت‌ ثواب‌ حجّ بیت‌الله‌ را دارد؛

و بالخصوص‌ در ماه‌ رجب‌ زیارت‌ مخصوصه‌ است‌. در مدّت‌ اقامت‌ هفت‌ ساله‌ در نجف‌ هم‌ به‌ احادیث‌ زیارت‌ حضرت‌ أمیرالمومنین‌ و حضرت‌ سیّدالشّهداء علیهما السّلام‌ چون‌ محلّ ابتلا بود مراجعه‌ می‌شد؛ ولی‌ به‌ احادیث‌ ثواب‌ زیارت‌ حضرت‌ امام‌ رضا علیه‌السّلام‌ مراجعه‌ نمی‌شد.

در مراجعت‌ از نجف‌ اشرف‌ نیز تا بیش‌ از یك‌ سال‌ كه‌ اشتیاق‌ زیارت‌ بود توفیق‌ تشرّف‌ دست‌ نداد، تا در اواسط‌ ماه‌ رجب‌ 1378 هجریّۀ قمریّه‌ با چند تن‌ از دوستان‌ سلوكی‌ بنا به‌ تقاضا و دعوت‌ آنها عازم‌ بر تشرّف‌ شدیم‌، و من‌ تا آن‌ زمان‌ به‌ گوشم‌ نخورده‌ بود كه‌ زیارت‌ حضرت‌ ثواب‌ حجّ دارد، و نیز زیارت‌ در ماه‌ رجب‌ را دارای‌ خصوصیّتی‌ نمیدانستم‌ و سفر ما در ماه‌ رجب‌ حسب‌ الاتّفاق‌ بود، نه‌ از روی‌ قصد و انتخاب‌.

یكی‌ دو روز مانده‌ به‌ موقع‌ حركت‌، حقیر كه‌ برای‌ خداحافظی‌ به‌ دیدار بزرگان‌ و اقوام‌ و ارحام‌ میرفتم‌، یك‌ روز به‌ منزل‌ همشیرۀ كوچك‌ برای‌ تودیع‌ رفتم‌؛ وقتی‌ مطّلع‌ شد كه‌ عازم‌ آستان‌ بوسی‌ حضرت‌ ثامن‌ هستم‌، گفت‌: سُبْحانَ اللَهِ! سُبْحانَ اللَهِ! من‌ دیشب‌ تو را در خواب‌ دیدم‌ كه‌ دو جامۀ إحرام‌ پوشیده‌ای‌ و عازم‌ بیت‌الله‌ الحرام‌ می‌باشی‌!

گفتم‌: خوب‌ این‌ خواب‌ چه‌ تعجّبی‌ دارد؟!

گفت‌: تعبیرش‌ روشن‌ شد كه‌ شما عازم‌ زیارت‌ امام‌ رضا علیه‌السّلام‌ می‌باشید، زیرا كه‌ در روایت‌ وارد است‌ كسیكه‌ زیارت‌ آنحضرت‌ را بجا بیاورد كأنَّه‌ حجّ و عُمره‌ را انجام‌ داده‌ است‌؛ و شما كه‌ عازم‌ این‌ زیارت‌ هستید در عالم‌ رویا ملبّس‌ به‌ لباس‌ احرام‌ بوده‌ و مقصد، بیت‌الله‌ الحرام‌ بوده‌ است‌.

من‌ هم‌ از این‌ رویا تعجّب‌ نمودم‌، و به‌ او گفتم‌: تا بحال‌ من‌ نمیدانستم‌ كه‌ زیارت‌ آنحضرت‌ ارتباطی‌ با حجّ و عمره‌ دارد.


کلید واژه ها: جایگزین حج, جایگزین عمره, عمره رجبیه, زیارت امام رضا, ماه رجب


ارسال توسط حیدر امیرپور
امام جمعه موقت اصفهان معتقد است در مقابل عمل ناشایست عربستان سعودی در تعارض به دو نوجوان زائر ایرانی، باید سفیر آنان را اخراج کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی رهبر، امام جمعه  اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار نامه نیوز در خصوص لغو و به تعلیق درآمدن پروازهای حج عمره از سوی وزیر ارشاد گفت: بعد از این اتفاق تلخ در فرودگاه جده، چندین بار اعلام کردم که جای دارد حج عمره را لغو کنیم و از آن‌طرف سفیر آنها را نیز اخراج و سفیر خود را فراخوان کنیم و اینگونه یک واکنش تند در مقابل این عمل شنیع ابراز کنیم.

وی ادامه داد: ملت ایران با آن عظمت و بزرگی مورد تحقیر یک مشت سوسمارخور قرار می‌گیریم که اکنون صاحب فرهنگ کشتار مردم و جنایت و بداخلاقی‌ها علیه مسلمانان شده اند.

نماینده سابق مجلس با حمایت از وزیر ارشاد در اتخاذ این تصمیم، خاطرنشان کرد: بنده به شدت از اقدام آقای علی جنتی حمایت می‌کنم و این تصمیم را عاقلانه می‌دانم؛ رئیس‌جمهور نیز موضع محکم و درستی را اتخاذ کردند.

محمدتقی رهبر ادامه داد: از همان روز اول این پیشنهاد را ارئه کردم که حتی بسیاری از علما نیز با این تصمیم مخالف بودند. معتقدم این اقدام بسیار واکنش مناسبی در مقابل عمل ناشایست آنان است. آنها باید از ملت ایران عذرخواهی کنند، اگر عربستانی‌ها ذلیلانه از ملت ایران عذر خواهی کردند آنوقت برای آینده تصمیم گیری خواهد شد .

رهبر تاکید کرد: معتقدم حتی روابط دیپلماتیک با این کشور را به طور کامل قطع کنیم، ما هیچ احتیاجی به آنها نداریم،عربستان در جهان اسلام منزوی شده  و جنایتهای که در کشور یمن صورت می‌دهد به هیچ عنوان قابل توجیه  و چشم پوشی نیست.



ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 26 فروردین 1394
+ A - چهارشنبه 26 فروردین 1394 - 07:30:00 چاپ
امتیاز به مطلب 0 نفر

اعراب به ایران چگونه می ­نگرند؟

وبلاگ > مسجدجامعی، محمد - ایران سالها است که یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین کشورهای منطقه پرالتهاب و پرشر و شور خاورمیانه است اما در ایام اخیر، حداقل از نظر دیگران اعم از کشورهای منطقه و یا قدرتهای جهانی، به نفوذگذارترین کشور باثبات این منطقه آشوب­زده تبدیل شده است. هم­اکنون این یک واقعیت است، اما در کنار آن واقعیت دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه در حال حاضر خصومتی شگرف و گسترده علیه آن به وجود آمده که متأسفانه در حال پیشروی و عمق­یابی است.



ادامه مطلب
ارسال توسط حیدر امیرپور
موسی علیه‌السلام مجددا عرض کرد: پروردگارا! مرا سفارش کن. خداوند فرمود: تو را به مادرت سفارش می‌کنم. باز گفت: پروردگارا! مرا سفارش کن. فرمود: تو را به پدرت سفارش می‌کنم.
مشرق- امام محمد باقر علیه‌السلام در رابطه با  تقدم حق مادر می‌فرمایند: حضرت موسی‌ علیه السلام سه بار به خدا عرض کرد: پروردگارا! به من توصیه‌ای کن، حق‌تعالی در هر سه بار فرمود: تو را به خودم سفارش می‌کنم.
آن‌گاه عرض کرد:‌ پروردگارا! مرا سفارش کن! فرمود: تو را به مادرت سفارش می‌کنم. مجددا عرض کرد: پروردگارا! مرا سفارش کن. خداوند فرمود: تو را به مادرت سفارش می‌کنم. باز گفت: پروردگارا! مرا سفارش کن. فرمود: تو را به پدرت سفارش می‌کنم.
امام باقر علیه السلام افزود: از همین رو گفته می‌شود که حق مادر از نیکی، دو سوم و برای پدر یک سوم است.

متن حدیث:

قَالَ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ یَا رَبِّ أَوْصِنِی قَالَ أُوصِیكَ بِی فَقَالَ یَا رَبِّ أَوْصِنِی قَالَ أُوصِیكَ بِی ثَلَاثاً قَالَ یَا رَبِّ أَوْصِنِی قَالَ‏ أُوصِیكَ‏ بِأُمِّكَ‏ قَالَ یَا رَبِّ أَوْصِنِی قَالَ‏ أُوصِیكَ‏ بِأُمِّكَ‏ قَالَ أَوْصِنِی قَالَ أُوصِیكَ بِأَبِیكَ قَالَ فَكَانَ یُقَالُ لِأَجْلِ ذَلِكَ إِنَّ لِلْأُمِّ ثُلُثَیِ الْبِرِّ وَ لِلْأَبِ الثُّلُثَ.‏


ارسال توسط حیدر امیرپور
94/01/25 - 10:56
شماره: 13940125000342
نسخه چاپیارسال به دوستان
به مناسبت بیست‌وچهارم جمادی‌الثانی
پیغام امام زمان(عج) به گلپایگانی جوان/ زُراره زمان در کنار رهبر انقلاب+تصاویر

عده کثیری از علما ایران در قم جمع شدند و علیه رضاشاه به خاطر عمل نکردن به قانون اساسی قیام کردند، ولی شیخ عبدالکریم حائری از آن‌ها استقبال نکرد. در این میان گلپایگانی جوان در حیرت بود که چه کار کند.

خبرگزاری فارس: پیغام امام زمان(عج) به گلپایگانی جوان/ زُراره زمان در کنار رهبر انقلاب+تصاویر

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آیت‌الله العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی از مراجع تقلید و علمای بزرگ شیعه در دوران معاصر است که بعد از درگذشت آیت‌الله بروجردی به مقام مرجعیت رسید، ایشان در مبارزات انقلاب از همراهان امام خمینی(ره) بود که پس از تبعید امام به عراق بیانیه‌ها، اعلامیه‌ها و سخنرانی‌هایی در حمایت از امام(ره) و انقلاب اسلامی ایراد کرد.

 



ادامه مطلب
ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : یکشنبه 23 فروردین 1394
حضرت فاطمه(ع)در کلام آیت‌الله بهجت
یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۹
مرجع : سایت آیت الله بهجت
من یک روزی شوخی کردم و گفتم: من خدمتم پیش آقا، آقازادگی نیست. من کارم اینجا کار قنبر و فضه است.
حضرت فاطمه(ع)در کلام آیت‌الله بهجت
به گزارش افکارنیوز، در ادامه ، سخنان فرزند ایت الله بهجت در جمع گروهی از ارادتمندان آن فقیه پارسا در شهر رفسنجان به بیان فضایل سرور زنان عالمیان علیهاالسلام پرداخت؛ متنی که در ادامه آمده است خلاصه‌ای از این سخنرانی است:

 تو ثواب یک مجلست را به من بدهی. آدم باید قدر بداند.
کد مطلب: 406543


ادامه مطلب
ارسال توسط حیدر امیرپور
دکتر سید سلمان صفوی*

در ادبیات عرفانی، حضرت فاطمه ­زهرا (س)؛ مظهر جمال و رحمانیت حق وَ ستیز حق با باطل است.

سروده­هایی که به نقش حضرت فاطمه (س) در عالم هستی و همچنین بیان مقام معنوی و عرفانی بی بی دو عالم می­پردازد، دارای رویکرد عرفانی است. در ادبیات فارسی از دیرباز تا کنون با این مضمون، اشعار بسیاری سروده شده است. حدیث قدسی "یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لو فاطمه لما خلقتکما": " ای احمد (ص)؛ اگر تو نبودی جهان را نمی‌آفریدم‌ و اگرعلی نبود؛ تو را نمی‌آفریدم و اگر فاطمه نبود؛ شما را نمی‌آفریدم”؛ در حوزه عرفانی حاوی نکات فراوان است. این حدیث حاکی از عظمت شأن آن حضرت(س) و منبع هستی­شناسی خاصِّ عرفا از خلقت و تاریخ است.تجلی حضرت فاطمه (س) در عرفان و تصوف ایران

از دیدگاه عرفا روایت "فاطمهُ امِّ اَبیها” که در کتب روایی اهل سنت نیز مکرر آمده، شاید بیان این واقعیت است که مقام فاطمی، اصل حقیقت محمدی است، ذات است، بلکه عین ذات است. امام حسن عسکری (ع) در روایتی فرمودند: "مادرمان فاطمه (س) حجت خدا بر ما بود” در این روایت، نکات بدیع و عمیق معرفتی و عرفانی نهفته است. به طور قطع حقیقت تعابیر و القابی نظیر "عصمت‌ الله الکبری” با تفاسیر عرفانی در وصف آن حضرت(س)؛ برتر از دیدگاههای کلامی است.



ادامه مطلب
ارسال توسط حیدر امیرپور
مرتبه
تاریخ : جمعه 21 فروردین 1394
فاطمه الزهرا(س)
یادداشت/

اسرار تولد بانو فاطمه زهرا(س)

خبرگزاری تسنیم: در بررسی ابعاد شخصیت حضرت فاطمه، ولیده الاسلام سلام الله علیها موضوع تولد ایشان یکی از جنبه های رازگونه و پیچیده ای می باشد که طبق منابع معتبر دینی و روایات دارای برنامه ریزی طولانی الهی بوده است.

اخبار



ادامه مطلب
ارسال توسط حیدر امیرپور
آخرین مطالب
(تعداد کل صفحات:101)      [1]   [2]   [3]   [4]   [5]   [6]   [7]   [...]  

آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

قالب وبلاگ